Het schaap Aal

Dit is het schaap Aal. Althans, dat vermoed ik, want helemaal zeker is het niet. Wat ik wel weet, is dat mijn vader vertelde over een bijzonder schaap dat behoorde tot de uitgebreide menagerie van zíjn vader – mijn opa dus – de Larense kunstschilder, reiziger en dierenvriend August Le Gras (1864-1915). Dat schaap heette Aal en het schaap op dit schilderij kan heel goed deze Aal zijn.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 155 [2021-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Eric le Gras

De belangrijkste reden om dat te denken, zit in de manier waarop ze je aankijkt. Niet schaapachtig, maar vriendelijk en onderzoekend. Dat klopt met wat mijn vader vertelde. Aal was geen kuddedier, eerder een schaap dat eruit sprong.

Op het schilderij staat weinig vermeld. Alleen in gesjabloneerde letters de aanduiding ‘Atelier A. LeGras’ en de signatuur van schilder Co Breman, die na het plotselinge overlijden van mijn opa diens bijna voltooide werken een bewijs van echtheid meegaf.  Dat betekent dat het schilderij kort voor of net na het begin van de Eerste Wereldoorlog gemaakt moet zijn.

Over de wederwaardigheden van het schilderij tussen 1915 en 2015 kan ik ook al weinig vertellen. Mijn zoon Casper vond het op Marktplaats, we kochten het en zijn het gaan halen ergens aan de Belgische Noordzeekust. De verkoper was weinig toeschietelijk. Betalen en wegwezen, daar kwam het op neer. Desondanks is dit voor mij het schaap Aal, dat ruim honderd jaar geleden leefde aan de rand van Laren, op de plek waar nu de Legrasweg ligt. En voor wie zich verwondert over de verschillende schrijfwijzen van mijn achternaam: de familie is er zelf ook nog niet over uit hoe het hoort.