Heideveldweg 9

De Duiventil
Aan de Heideveldweg nr. 9 vinden we het onderkomen van de Postduivenvereniging “De Zwaluw”. Deze vereniging werd in 1921 opgericht dus bestaat deze club al bijna 100 jaar.

Bep (G.L.) De Boer

De duivenliefhebbers kwamen vroeger voor het korven van de duiven gewoon bij elkaar thuis, maar in 1953 werd een verenigingsgebouw gebouwd door de leden zelf. Dat geeft de gevelsteen ook aan die in de gevel is gemetseld.

In het gebouw worden de vergaderingen gehouden, maar ook vogelshows met tropische vogels en kleurkanaries. Hier huist ook de Carnavalsvereniging ‘De Onafhankelijke’ en het Mannenkoor ‘De Speuit’ oefent in dit gebouw. Kortom, een gebouw dat goed wordt gebruikt.

Bronnen: R. Heesen; Laarder Courant De Bel. Foto’s: auteur.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 149 [2019-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.