Gevelstenen

Als u in deze jachtige tijd een wandeling maakt door een oud stadje dan zult u vast en zeker gevelstenen tegen komen en misschien hier en daar een uithangbord. Er is veel verdwenen uit ‘die goeie ouwe tijd’ maar er is nog heel wat overgebleven.

Bep (G.L.) De Boer

Ook in ons dorp zijn verschillende gevelstenen. Sommige zijn echter niet te zien vanaf de openbare weg. Uithangborden zijn er wat minder maar zeker geen hele oude. Dat was vroeger wel anders. Zelfs de Romeinen en de Grieken kenden al uithangborden en in bijna iedere Hollandse stad kwamen ze voor met soms hilarische teksten.

Een kapper in Steenbergen had een uithangbord boven zijn deur met de tekst:
Die wil zijn goed en zacht geschoren
Komt ’s morgens of daags van te voren
Maar die mij ’s avonds komt bezoeken
Vindt botte messen en vuile doeken.

Bakker Abel in Heusden bakte ze ook wel bruin. Op zijn luifel schreef hij:
Kaïn sloeg Abel in het oosten dood
Daarom woont Abel in het westen en bakt brood.

Een schoenwinkelier meldde op zijn uithangbord:
Hier verkoopt men schoene
van voren rond, van achteren plat
Passen ze David niet
Dan passen ze Goliat.

Zo was het dus vroeger. Uithangborden zoek ik niet maar wel de gevelstenen. Als u een verborgen gevelsteen weet te vinden in Laren laat het me dan alstublieft weten. Bij voorbaat dank voor het melden:
Bep (G.L.) De Boer
Tel. 035-531 57 32 of 06-27 507 706

Bronnen: Laarder Courant De Bel – 1968; De Gevelstenen spreken van J.R. Schiltmeijer.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 147 [2019-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.