Esseboom 2

Aan de Esseboom 2 staat het Rosa Spierhuis, het woon- en werkhuis voor oudere kunstenaars en wetenschappers. Het werd op 11 oktober 1969 geopend. Het idee om een veilige plek te hebben voor oudere kunstenaars kwam van de harpiste Rosa Spier. Daarom is haar naam verbonden aan dit huis. Op 7 november, haar geboortedag, werd zij herdacht en werd een hoeksteen aangebracht met de tekst:

Ter herinnering aan Rosa Spier
7 november 1891 – 8 juli 1967
Werd op 7 november 1968 deze
hoeksteen onthuld door mevrouw
H.A. Polak-Schwarz voorzitter
van de Rosa Spier Stichting.

Mevrouw Polak was niet alleen voorzitter van de Rosa Spier Stichting maar ook een vriendin van Rosa Spier.

In dit jaar is men begonnen met de bouw van een nieuw tehuis aan de Hector Treub­laan. Hopelijk gaat deze hoeksteen dan mee en wordt de steen aangebracht in het nieuwe gebouw.

Bep (G.L.) De Boer

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Het Larens alfabet van Bep De Boer.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 147 [2019-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.