Een nieuwe stap in de geschiedenis van Laren

Het aardige van vrijwilligers is, dat ze bij voorkeur sociaal en nuttig bezig zijn, zelfs als ze verplicht thuis moeten zitten. En zo kon het gebeuren dat, in een tijd waarin weinig kan, de Historische Kring Laren (HKL) uitpakt met het nieuwerwetse Kwartaalbericht dat u nu in handen heeft. Een bijzondere prestatie en een nieuwe stap in de geschiedenis van Laren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 159 [2022-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Vanuit de redactie leefde al langer de wens van een groter formaat, omdat foto’s en afbeeldingen dan beter tot hun recht komen. Omdat men ook wel gehecht is aan het vertrouwde formaat, kreeg het onderwerp niet veel aandacht. Tot de redactie tijdens een lockdown een plan uitwerkte en presenteerde tijdens een bestuursvergadering. Het bestuur vond die plannen prachtig, maar die moeten dan ook nog worden uitgevoerd. En dat is onze geweldige vrijwilligers wel toevertrouwd!

Vrijwilligerswerk doe je niet voor de erkenning of waardering, hoewel het natuurlijk wel fijn is als het wordt gewaardeerd. Om die reden hier een woord van dank aan de mensen die dit mooie cadeau mogelijk hebben gemaakt. Redactieleden Hans Schaapherder, Wim Keizer en Eric Snelders en archivaris Mariëlle Bax: heel veel dank voor al jullie inspanningen. Eric wist veel nieuwe adverteerders te werven en Hans zorgde voor de prachtig nieuwe, maar toch herkenbare vormgeving. Ook veel dank aan mijn oud-klasgenoot van de lagere school, Ralph Kwist, die geholpen heeft bij het vinden van nieuwe adverteerders en sponsoren. Het resultaat is er naar, geweldig!

Ten slotte een woord van dank aan onze adverteerders en sponsoren, die ondanks uitdagende economische omstandigheden de HKL financieel ondersteunen. Uiteraard zijn wij heel blij met nieuwe adverteerders, maar nog leuker vind ik dat al onze vertrouwde adverteerders meewerken. Dat is niet vanzelfsprekend en vind ik heel bijzonder. We gaan geschiedenis schrijven, ik wens u veel leesplezier!