Dorpsnieuws

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 84 [2003-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

In het weekend van 17 en 18 mei werd het 25-jarig priesterfeest van pastoor Jan Vriend op feestelijke wijze gevierd. Een veiling, plechtige hoogmis en een receptie waren onderdeel van het programma. Tevens ontving hij een ridderorde.

Restaurant Mauve heropende na een uitslaande brand deze maand opnieuw haar deuren. Het restaurant is iets ruimer geworden omdat er nu onder het gebouw een kelder is aangebracht, waarin de toiletten zijn geplaatst.

Op 18 mei vierde de Stichting Vrienden van de Larense Beiaard haar 10-jarig jubileum. Een speciaal concert van de reizende beiaard trok op de Brink de nodige belangstelling.

Op 5 april werd in de tuin van het Historisch Centrum onder grote belangstelling een tweede beeld van Herman Strating onthuld. Na de ‘maaier’ heeft nu ook de ‘zaaier’ post gevat in de tuin.

Op 5 april nam wethouder Annemarie de Groot het eerste exemplaar in ontvangst van de folder over het Historisch Centrum Laren. De kleurenfolder wordt ingezet om bezoekers uit te nodigen een kijkje te nemen in boerderij de Lindenhoeve, onderkomen van de Historische Kring Laren en elke zaterdagmiddag geopend van 14.00-16.00 uur.

De Bel-fietstocht, gehouden op zondag 18 mei, heeft de Historische Kring Laren 300 Euro opgeleverd. Dank aan de initiatiefnemers voor deze leuke aktie!

Panorama Laren, schilders van het dorp
Deze zomer zal in het Singer Museum de tentoonstelling ‘Panorama Laren, schilders van het dorp’ te zien zijn. Van 10 mei tot en met 31 augustus zijn de zalen van het museum weer gevuld met werken uit de eigen collectie, aangevuld met enkele bruiklenen. Bekende namen als Mauve, Neuhuys, lsraels, Legras, Sluijters, Gestel, De Smet en vele anderen zullen aanwezig zijn. Aanleiding voor de tentoonstelling is het verschijnen van een nieuw standaardwerk ‘Schilders van Laren’, geschreven door kunsthistorica Carole Denniger.

Bij deze tentoonstelling zijn diverse activiteiten gepland, zoals schilderworkshops, wandelingen – met of zonder picknick – en het maken van een uniek Panorama Laren. iedere bezoeker kan een bijdrage leveren aan het inkleuren van dit meterslange schilderij. Info: tel. 035-5315656 of www.singerlaren.nl.