De laatste viswinkel in Laren

In de dertiger jaren van de vorige eeuw ventte Jacob Keijer (1895-1967) met vis vanuit Huizen, waar hij met zijn gezin woonde, in Laren en omstreken. Met een gemotoriseerde driewieler waarop een eikenhouten bak, die afgesloten was met een deksel van wit geschilderde planken, sleet hij de vis. Toen hij hoorde dat de heer Kieft -elektricien aan de stationsweg– wegens gebrek aan omzet de helft van zijn winkel wilde verhuren, ging de heer Keijer daar meteen op af. De heer Kieft was een fanatieke N.S.B.-er en raakte daardoor steeds meer klanten kwijt. J. Keijer begon dus met een kleine viswinkel en een kamertje als dagverblijf, terwijl de heer Kieft boven de winkel bleef wonen. Het pand is gebouwd in 1922 en de architect was H.F. Smit uit Laren. Zoon Jaap Keijer is in 1938 mee gaan werken in de zaak, hoewel dat toentertijd erg moeilijk was, omdat je als man boven de 18 jaar door de Duitsers elders te werk gesteld kon worden. Zoon Henk kwam in 1943 in de zaak als jongste bediende. Jaap heeft later nog een zaak gehad in Hilversum en daarna in Rotterdam.

Hoofdfoto: De viswinkel aan de van Nispenstraat

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 80 [2002-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep De Boer

Toen radio Oranje op Dolle Dinsdag 5 september 1944 meldde dat de Britse troepen Breda hadden bereikt, brak er paniek uit onder de N.S.B.-ers. Velen pakten hun biezen en vertrokken naar het Oosten, zo ook bovenbuurman Kieft, die waarschijnlijk naar Duitsland is vertrokken. Nadien werd het woonhuis en de andere helft van het winkelpand verhuurd aan A.L. Peters, die een zaak had in hengelsportartikelen.

Toen burgemeester van Nispen van Sevenaer na de oorlog in 1947 eervol aftrad, werd de stationsweg omgedoopt tot Burgemeester van Nispen tot Sevenaerstraat en op nummer 17 was de viswinkel van de firma Keijer gevestigd.

Het vloermozaïek zoals dit nu te zien is in de modezaak

In 1954 stopte de heer Peters met zijn zaak en Keijer nam de andere helft van het pand erbij. Zoon Henk ging met zijn vrouw Maria Lena boven wonen. Maria is geboren in Tiglio Veneta in Italië (provincie Venetië). Zij kwam in 1946 met haar moeder en een broer naar Nederland, waar haar vader al vanaf 1929 werkte als granitowerker bij een firma in Steenwijk (O). In 1947 ging Maria als intern dienstmeisje zeven dagen per week werken bij de familie De Beer aan de Vinkenbaan in Laren. Een keer per maand had zij, naast de gratis kost en inwoning, een vrij weekeinde om haar ouders in Steenwijk te bezoeken en haar loon was f 50,- netto per maand, hetgeen voor die tijd een normaal salaris was. De kinderen van de familie De Beer zaten op de Gooische school en Maria moest de kinderen dagelijks brengen en halen. Daarbij kwam ze ook langs de viswinkel van Keijer en ja, zo kwam Henk aan zijn Italiaanse bruid. Een klein stukje Italiaans granietwerk -een mozaïek vis- is nog te zien op het stoepje voor de winkel, gemaakt door de vader van Marie. De viswinkel draaide heel goed, maar op 30 april 1987 vonden Maria en Henk het welletjes. Zij verkochten de zaak aan de Volendamse vishandelaar Koning. Henk zou nog een paar maanden blijven meewerken, zodat hij van al zijn klanten afscheid kon nemen, maar dat vond Koning naderhand toch niet nodig. Henk en Marie hebben per advertentie afscheid genomen van hun klanten. Hun bediende Jan Bartels, die vele jaren bij Keijer in dienst was, zette bij Koning zijn dienstbetrekking voort. Maar helaas, Koning redde het niet in Laren. Zij moesten dagelijks veel te vroeg op pad uit Volendam om op tijd in Laren te kunnen zijn en in de omgeving van Laren kon hij niet aan personeel komen.

Kaart met 2 advertenties. Links de advertentie van Jaap Keijer uit 1940 en rechts de advertentie van Henk Keijer uit 1993.

In het jaar 2000 stond er plotseling op de winkeldeur aangekondigd: “Met ingang van 14 februari GESLOTEN. Door omstandigheden o.a. personeelsproblemen zijn wij genoodzaakt onze zaak te sluiten”. En zo kwam er een eind aan een jarenlange vishandel in Laren, waarin Henk en Marie toch het grootste deel van hun leven hebben gesleten. Zij hebben 19 jaar in Blaricum gewoond en nu wonen zij al weer 7 jaar in de prachtige omgeving van Wijchen.

En wat wil je nog meer na een leven van hard werken? Het is ze van harte gegund. Nu is er een modezaak in het pand gevestigd. De herinnering aan de viswinkel is bewaard gebleven door een mozaïek met vissen in de vloer en aan de muur in het halletje.

Het team van de viswinkel Keijer, enige jaren geleden. Vooraan van links naar rechts: Henk Keijer en zijn vrouw Marie. Daarachter Jan Bartels en de bediende Wim Westland (overleden).