Boek over St. Jansprocessie

Ruim 50 jaar is het geleden, dat er een laatste publicatie verscheen, geschreven door de historicus Dr. A.C.J. de Vrankrijker m.m.v. Gabriel Smit, over de Sint Jansprocessie in Laren. Ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de broederschap Sint Jan komt er weer een nieuw boek uit.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 81 [2002-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Het wordt een standaardwerk, waaraan wetenschappers, journalisten, columnisten en hopelijk vele Laarders zullen meewerken. Zo worden er bijdragen verwacht van o.a. Pater de Leeuw, Prof. Piet Leupen en de kunsthistoricus Margriet van Seumeren. De hoofdredactie wordt gevormd door drs. Karel Loeff en Leo Janssen en de eindredactie door de bekende schrijfster en columniste Marijke Hilhorst. De vormgeving wordt gedaan door de onlangs onderscheiden Berry Slok. Dinsdag 5 november a.s. zal het Larens gemeenteraadslid en publicist Leo Janssen een presentatie geven over de stand van zaken tot nu toe.

Hij zal dieper ingaan over het hoe en waarom van dit boek. Ook komt u meer te weten over de diverse invalshoeken en nieuwe onderzoeksmethoden, die zullen worden toegepast om de geschiedenis van dit Larens culturele erfgoed beter te duiden. Het allerbelangrijkste is misschien wel, dat de schrijvers van het boek ook op zoek zijn naar de verhalen van de Laarders zelf. Hoe ervaren ze de Sint Jansprocessie. Misschien heeft u wel bijzondere foto’s of documenten.

Kortom iedereen die de jaarlijkse bedevaartstocht een warm hart toedraagt is van harte welkom. En ook de critici van dit jaarlijks terugkerend fenomeen zijn graag uitgenodigd. Dinsdag 5 november om 20.00 uur.