Bij de 100ste uitgave: Burgemeester Roest

Ons dorp geeft mij veel vreugde en energie. Ik voel er me thuis en vraag me regelmatig af hoe dat komt. Het heeft te maken met de sfeer en veel vertrouwde indrukken. De geur van de poffertjeskraam, het beieren van de klokken van de Basiliek, de stemmen van de jongens en meisjes die zich fietsend met de hockeystick op de rug door het verkeer worstelen, Vincent die als gids gasten door het dorp loodst. Het zijn maar voorbeelden.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 100 [2007-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Burgemeester Elbert Roest

Die vreugde en energie hebben ook te maken met het décor waarin het leven zich hier afspeelt: het groene karakter van het dorp, de kleinschaligheid en de kwaliteit van de gebouwde omgeving en de intimiteit van de brinken. Je proeft dat er veel authentieks is, veel oorspronkelijks waar een rijke geschiedenis aan ten grondslag ligt. Wie goed kijkt, heeft oog voor de kracht die besloten zit in de identiteit van ons dorp, een identiteit die beschermd en gevoed moet worden. Persoonlijk zie ik kennis van de geschiedenis van ons dorp als een wezenlijk en onmisbaar fundament. Als een noodzakelijke voorwaarde om onze omgeving te begrijpen. De identiteit van onze omgeving is namelijk in hoge mate gelegen in haar historie en het heden is een fase in een langlopende ontwikkeling.

Wer nicht von dreitausend Jahren
Sich weiss Rechenschaft zu geben,
Bleib’ im Dunkel unerfahren
Mag von Tag zu Tage leben!
Goethe

Twee van mijn grootste leermeesters in de geschiedenis, de hoogleraren Huizinga en Ankersmit, hebben mij geleerd dat ieder mens een natuurlijke band met het verleden heeft. Het verleden vormt mensen en het verleden vormt gemeenschappen. Daarom ben ik zo blij dat Laren een Historische Kring kent die de kennis over het dorpsverleden op een actieve manier stimuleert. Die in de Lindehoeve een eigen plek heeft waar het verleden wordt getoond en kennis over het verleden wordt verzameld. Door middel van het kwartaalbericht wordt kennis gedeeld en worden herinneringen opgeroepen. Valt het op de mat dan ga ik meteen bladeren. Ik word dan steeds weer getroffen door de authentieke kracht en schoonheid van het dorp. Kent u ook dat gevoel van intimiteit en tegelijkertijd het gevoel van verlies dat ik krijg als ik de verhalen en beelden over het Larense verleden lees?

Ik feliciteer de Historische Kring met dit honderdste kwartaalbericht. Ik hoop dat er nog vele inspirerende zullen volgen!