Afscheid Bep De Boer: 30 maart

Op 30 maart gaat ‘onze’ Bep De Boer na eenendertig jaar vertrekken bij de Historische Kring. Bep is vanaf het begin betrokken geweest bij de Kring. Hij heeft vrijwel alle functies gehad, behalve voorzitter. Het Kwartaalbericht, dat nu ruim dertig jaar bestaat, heeft hij in het begin nog vermenigvuldigd -zal wel het ouderwetse stencilen zijn geweest- op zijn werk bij Philips. “Dat scheelde veel geld”.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 119 [2012-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink

Ook zijn vele ‘schrijfsels’ over Laren vonden altijd grif aftrek bij de Laarders en Larinezen. Tien jaar geleden heeft hij, samen met Gerrit Verhoef, het archief opgezet en in de afgelopen jaren uitgebouwd tot zo’n veertig vierkante meter geschiedenisdocumentatie. Omdat hij wel erg vaak bij de Lindenhoeve was, werd hij vanzelf ook de beheerder. Een taak die hij vorig jaar neerlegde, maar de afgelopen tijd konden we nog steeds een beroep op hem doen als het om kennis van kraantjes en palletjes gaat. Bep was een super vader en warme moeder van de Lindenhoeve en het archief was zijn ‘kindje’ (zijn eigen woord).

Kortom, de heer De Boer (maar iedereen kent hem als Bep De Boer) is heel bijzonder geweest voor de Kring in het bijzonder en voor Laren in het algemeen. Al de fietstochten die hij heeft geschreven en gefietst in en door het dorp, de wandelroutes ook, of de rondleidingen ter plaatste in de Lindenhoeve om de geschiedenis met velen te delen, behouden door zijn enthousiasme hun grote waarde. Bep is een zeer goed verteller en menig kind heeft aan zijn lippen gehangen als hij vertelde over de oude boer en boerin, over de molen, of de paadjes daar en daar. Bep was het gezicht van de Kring.

Ruim veertien jaar geleden had ik een vraag over de naam van een huis. Op het gemeentehuis verwees men mij door naar ene meneer De Boer, die zou het wel weten. Deze zou me, nadat hij mijn vraag had gehoord, terugbellen: dat deed hij binnen twintig minuten. Het antwoord paraat. (Ik  heb me toen direct als donateur opgegeven, immers hij was ook secretaris!). Zo hebben vele, vele tientallen mensen zich tot hem gericht met vragen over Laren, die hij vrijwel altijd wist te beantwoorden.

Ook heeft Bep zich immer positief ingezet voor de Stichting Omgevingseducatie. Bij  diverse projecten was hij de toeleverancier van foto’s en documenten én ontving scholieren om hen iets te laten zien van archivering en hen te helpen bij hoe je een onderzoek(je) aanpakt als het gaat om het historisch erfgoed.

De laatste paar jaar heeft hij al steeds wat werk voor de Kring afgebouwd, maar nu zijn ‘meissie’ zijn hulp nodig heeft en hijzelf ook niet meer de jongste is (zijn eigen woorden!), Besloot hij om de deur achter zich dicht te trekken.

We waren gewaarschuwd, maar toch, nu het zover is beseffen we eens temeer wat voor een leegte hij achterlaat. Die moeten wij nu proberen op te vullen. Voorwaar geen makkelijke opgave, want zoals iemand het verwoordde: “Een opvolger voor Bep De Boer? Die is niet te vinden!”. Zó negatief zitten wij er niet in, want waar een deur dichtgaat, gaat er ook altijd wel weer een open. Dingen zullen ongetwijfeld anders georganiseerd gaan worden, maar met de hulp van de trouwe archivarissen gaat ook dat zeker wel weer lukken.

In grote dankbaarheid wensen wij Bep en Joke nog vele prachtige jaren toe, waarin ze veel van elkaar, van Laren en toch ook nog van de Kring, mogen genieten!

Op vrijdagavond 30 maart zal er- voor de donateurs van de Kring en genodigden – van 19.00 tot 21.30 uur gelegenheid zijn om Bep ‘uit te zwaaien’. Men is van harte welkom in de Lindenhoeve, Burgemeester Van Nispenstraat 29 in Laren.