Succesvolle ruildagJumboplaatjes

Zaterdag 25 maart 2023 vond de door de HKL georganiseerde ruildag van Jumbo–plaatjes plaats. Het door de leden van de Historische Kring Laren geschreven en samengestelde boek ‘Laren, een plaatje van een dorp!’ met unieke foto’s uit het HKL-archief was op initiatief van de plaatselijke Jumbo aan de inwoners van Laren verspreid.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 166 [2023-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Bij aankoop van boodschappen werden de Laarders beloond met het daarvoor afgesproken aantal plaatjes die ze in het boek konden plakken. Het bleek een daverend succes en al snel ontstond er veel vraag naar de plaatjes en de behoefte om dubbele te kunnen ruilen.

In de Lindenhoeve werden door de leden van de Historische Kring en de medewerkers van Jumbo de plaatjes op de tafels gedeponeerd waarna om 10 uur het sein gegeven werd dat men kon gaan ruilen. Als bijen op een tuin vol bloemen stortte men zich op de tafels met plaatjes. Lijstjes kwamen tevoorschijn en dan maar zoeken.

Je hoorde niet anders als b.v. “Ik zoek nummer 16, ziet iemand die?” Of een ander zuchtte zo van “Waar vind ik nou 135”. Iemand riep over een tafel “Ik zoek nummer één” en een ander antwoordde “Dat is een dorpje in Zeeland”. Er werd gelachen, gezucht en gezocht. De stemming was geweldig. Op deze dag bezochten mogelijk 150 á 200 mensen de Lindenhoeve. Alles ging gemoedelijk, behulpzaam en gezellig. De koffie en thee die door de Historische Kring voor iedereen klaar stond, werd maar wat graag gebruikt en de koekjes verdwenen in vele monden.

Ook de Dorpsradio Laren was aanwezig die voor een moppie muziek zorgde.

Tegen 5 uur ’s middags gingen de laatste ‘ruilers’ naar huis. Ook de leden van de Historische Kring konden na een lange dag huiswaarts keren. Voor de leden van de Historische Kring is het een bijzondere dag geweest. En ’s avonds? Toen zat een groot gedeelte van de inwoners van Laren plaatjes te plakken. Geweldig. υ

Bep (G.L.) De Boer