Zevenenderdrift

De Zevenenderdrift is de Drift van het Zevenend. Een drift is een dreef ofwel een landweg. Langs deze drift of dreef bracht de herder zijn schaapskudde naar de heide. De Zevenenderdrift was een doodlopende weg tot 1920. Toen de Vredelaan werd aangelegd, kreeg de weg aansluiting met de weg richting ’t Bluk of Hilversum.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 145 [2018-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep (G.L.) De Boer

STRATEN, LANEN, WEGEN, PARKEN EN PLEINEN IN LAREN

Wandelen we de Zevenenderdrift op dan zien we vooraan op nr. 2 nu een meubelwinkel van Room. Vroeger was hier de kruidenierszaak van Mol. Daarnaast op nr. 2b was vroeger Boekhandel Barth en daarna Bakkerij ‘De Uitschieter’. Nu vinden we hier Shinsei, het sushirestaurant. Iets verder is rechts op nr. 24 is de Sint Janschuur met het kunstwerk op de gevel van Tim Vos, voorstellend Sint Jan de Doper, patroonheilige van Laren en de Heilige Isidorus, de beschermheilige van de boeren. In deze schuur liggen de spullen voor de Sint ­Jansprocessie.

Links op nr. 7a woonde Gerard Koekkoek, (overleden). Gerard was slager maar schreef ook boeken over Laren. Zoals ‘’t Laer’, ‘Kent u ze nog de Laarders?’, ‘Rondom de Coeswaerde’, ‘Larense dorpsvertellingen’ en ‘Laren door de straten heen’. Ook was hij medeoprichter van LVV en de Klepperman van Elleven. Verder links op nr. 9 is het huisje met de naam ‘Waarom’ waar Jaap Zoon woonde. Ook hij is overleden. Hij was de bouwer van de vele miniaturen van Larense monumenten. Daarnaast op nr. 11 was de melkwinkel van Boog, nu een woonhuis. We gaan weer verder, steken het Wagenpad over en komen dan langs een huisje dat helemaal is verbouwd. In dit huisje op nr. 15 woonde de historicus en schrijver Jaap ter Haar. Bekend van hem is de 4 delige serie ‘Geschiedenis van de Lage Landen’. Maar ook kinderboeken als b.v. ‘Saskia en Jeroen’ en ‘Met Heintje in de hockeyclub’. Hij schreef meer dan 80 boeken. Als we verder wandelen dan komen we langs een akker. In 1972 waren er plannen om aan de Zevenenderdrift, tussen Kwartel en Schuilkerkpad een aantal bejaardenwoningen te bouwen. Dat plan is nooit doorgegaan en de SOLL kan rustig de akker blijven gebruiken.

Wandelen we weer verder dan komen we langs de bushalte. Daarnaast, op nr. 76 woonde tot zijn overlijden Jan Hahn. Een acteur, cabaretier. Was populair door zijn creatie als ‘Peter Pech’, zowel voor de radio als in het theater. Achteraan links, op nr. 75 woonde dokter Boekelman. De zeer bekende dokter van het St. Jansziekenhuis. Naar hem werd een paadje genoemd langs zijn huis, het Dokter Boekelmanpaadje.

Beste redactie,
Met veel plezier lees ik jullie Kwartaalbericht. Het artikel Zevendenderdrift is heel herkenbaar. Helaas mis ik de vermelding van juwelier Fred van Sprang. Een misser of vergeten? Met vr. gr. Mevr. Van der Wardt