Voorwoord Kwartaalbericht 124

Eind mei een voorwoord schrijven voor het zomernummer van de Historische Kring Laren terwijl het buiten al dágen regent en de temperatuur niet boven de twaalf graden komt: het moet niet gekker worden! Zelfs voor een positief iemand, duurt deze winter eindeloos.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 124 [2013-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, voorzitter

Je kunt niet blijven zeggen dat het zo goed voor de natuur is, dat het grondwater nu weer op peil komt…, we willen gewoon een beetje zon of een beetje boel zon, maar zeker niet een winter die te lang duurt! Ogenblikkelijk komen de kranten weer met statistieken over het slechtste of natste voorjaar sinds… Onze (voor)ouders moesten het doen zónder buienradar – die binnen een uur een heel ander beeld kan geven; het verschil tussen een geslaagd tuinfeest of niet! -, zij konden de wolken niet volgen, zij wisten niets van lijstjes. Ik stel me zo voor dat zij, zittend bij het houtvuur en zich daarbij in de handen wrijvend, nog eens ‘kond’ deden van het voorjaar zo lang geleden, dat het maar niet op hield met regenen en dat ze toen de hooischuur eens onder handen namen, of de deel een opknapbeurt gaven. Verhalen over vroeger, hoe het toen allemaal beter was. Terwijl ik toch echt niet stokoud ben, betrap ik mezelf ook op zinnen als: “Vroeger bij mijn ouders…”, “Toen ik klein was kan ik me nog herinneren…”, en soms besef ik dat onze kinderen het niet anders zullen doen. Ook zij zullen terugkijken naar wat nu de moderne tijd heet te zijn en wat straks historie is. En dit gebeurt al sinds mensenheugenis.

Wij als Historische Kring leven natuurlijk van het verleden: immers het is de geschiedenis die we interessant genoeg vinden om te bewaren en door te geven. Bij de komende twee tentoonstellingen gaan we het verleden koppelen aan het heden. Op 8 juni opent een tentoonstelling waar werken te zien zijn van hedendaagse Larense kunstenaars, die zich hebben laten inspireren door hun collegae van ruim een eeuw geleden, van dé Larense School. Laren kwam ermee op de kaart: werken van schilders als Pieterse, Langeveld en Mauve werden verscheept naar Amerika, het land van de toekomst, en daardoor werden zij – en daarmee Laren – internationaal bekend. De veelal arme boeren die tijdens natte lentes nog maar wat langer sponnen of weefden op hun deel, werden door de schilders vereeuwigd. Hun armoedig bestaan leverde de kunstenaars opdrachten en daarmee verdiensten op. Wij kijken door de ogen van de hedendaagse kunstenaars mee. Tijdens de tentoonstelling zal er ook documentatie in de vorm van boeken of brochures liggen, waar men gegevens kan vinden over de Larense School. Wij vinden het ook heel verheugend, dat op dinsdagavond 25 juni de conservator van Singer Laren, mevrouw Anne van Lienden, bereid is een lezing over dit onderwerp te geven in de Lindenhoeve!

In september tenslotte gaan we een expositie openen over ‘Wortels’. Nee, niet die van de bomen, maar van Ernst Wortel. Zijn buitengewoon grote en bijzondere ansichtkaarten­collectie zal het uitgangspunt zijn voor een ‘wandeling’ door het oude Laren. Het zou niet compleet zijn als we daar niet de authentieke teksten van de heer Wortel bij zouden publiceren én foto’s van de situatie zoals die anno 2013 is: verleden en heden onlosmakelijk verbonden!

Het regent nog steeds, maar achter de wolken schijnt immer de zon!

Een mooie zomer vol positieve verhalen, dát wens ik u allen van harte toe!