Voorwoord Kwartaalbericht 120

Op het moment dat ik dit voorwoord schrijf baadt Laren al een week in de zomerse zon: het dorp is weer helemaal groen en de vogels laten daar hun vreugde over horen. Ook deuren staan open, zoals die van ‘onze’ Lindenhoeve.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 120 [2012-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, voorzitter

De tentoonstelling over Houthandel Van Dijk trekt vele bezoekers en krijgt welgemeende complimenten die het zeker verdient! Op de eerste échte zomerse dag, 21 juni, zal het boek ‘houthandelaren, l. van dijk’ worden gepresenteerd. Een waardige afronding van honderdveertig jaar houthandel in Laren.

Ook waardig, hebben we afscheid genomen van Bep De Boer met ruim honderd man én MCC, en Bep ging naar huis met de welverdiende Erepenning van Laren die de burgemeester hem op zijn afscheidsreceptie van harte aanbod. Inmiddels hebben we in de persoon van Philip Dorant een opvolger in het archief gevonden. Philip is sinds april iedere woensdag met de andere archiefmedewerkers de geschiedenis van Laren aan het documenteren, digitaliseren en archiveren. We zijn reuze blij dat we iemand hebben gevonden die al zoveel kennis heeft over Laren, met name over de vele schilders van de Larense School. Mensen komen en gaan, mochten we Philip welkom heten, vrij snel daarna namen we in het bestuur afscheid van Yvonne Majoor. Zij was zes jaar bestuurslid. U leest daarover elders in dit kwartaalbericht. We zouden haar tekort doen als we er slechts een paar zinnen aan wijden.

De komende tijd gaat de Historische Kring Laren regelmatig de boer op. Als eerste zult u ons met onze kraam tegenkomen op zaterdag 2 juni bij de jubileumfair van het Geologisch Museum Hofland. Uiteraard zijn wij ook bij het oogstfeest van de S.O.L.L. op zondag 26 augustus. De boer opgaan met het Larens dialect doet Nic Vos. U heeft het vast gelezen dat hij in Huizen het Larens dialect hoog houdt. Jammer dat het afgelopen jaar niemand reageerde op de oproep om een commissie voor het Larens dialect in het leven te roepen. Nic Vos had daar graag zijn tijd en kennis aan gegeven. Na de zomer staat de Open Monumentendag weer voor de deur. Zaterdag 8 september staat dan in het teken van het thema “Groen van Toen”. Traditie­getrouw organiseert de Historische Kring deze dag namens de gemeente. Uiteraard gaan we iets doen met al dat groen in ons dorp. U zult erover lezen in de plaatselijke pers en zeker in onze nieuwsbrief en op onze website. Ook daar zijn nieuwe of eigenlijk vernieuwde plannen mee. Als Historische Kring hoef je niet in het verleden te blijven hangen, maar kunnen we juist gebruik maken van technieken die ons in het heden worden aangereikt om het voor iedereen beter te maken in de toekomst.
Digitalisering, facebook of andere social media zijn zaken waar we ons als bestuur ook mee bezig houden om zoveel mogelijk informatie adequaat met iedereen te kunnen delen.
Naast dit soort onderwerpen zijn we bezig met de letterlijk huis-tuin-en-keuken dingen: het onkruid wat eruit spuit met dit heerlijke weer, de verwarming die stuk gaat (in verband met het papieren archief is een constante temperatuurbeheersing noodzaak!), de vlag die al zolang wapperde dat er ‘geen draad meer heel was’ en vervangen is, een klemmende deur, en de vraag of we met Sint Jan weer een aantal uren open zullen zijn in verband met de vele oud-Laarders die die dag naar Laren komen.
U merkt het wel, ook wij hebben de voorjaarskriebels.

Het bestuur wenst u een heerlijke zomer toe waarin zij hoopt u bij een óf meerdere activiteiten tegen te mogen komen!