Voorwoord

Iedere dag wordt er geschiedenis geschreven! Maar zóveel hoofdstukken tegelijk als in ons mooie Laren zal men niet snel evenaren! Als je de laatste weken de plaatselijke pers en websites bekijkt, gonst het in Laren van de activiteiten. Het hebben van een rijke, gezamenlijke historie inspireert, ook vandaag de dag, veel mensen om toekomst te schrijven.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 108 [2009-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, voorzitter

Voor de beheerders van het archief van de Historische Kring drukke tijden. Zij immers leggen al die zaken vast waar we nu middenin zitten. Of dat nou Koninginnedag is, het 75 jarig bestaan van de Klepperman, het feit dat de Larense Mixed Hockey Club al 85 jaar lang zijn balletje slaat in Laren of de Kunstmarkt op het plein voor de basiliek. Overal ontmoet je inspirerende mensen die Laren in hun hart dragen.

Doordat ik graag veel mensen van de Kring én andere belangstellenden wil leren kennen, probeer ik vaak op de zaterdagmiddag in de Lindenhoeve aanwezig te zijn. Daar ben ik dan getuige van de vele vragen die gesteld worden over onze geschiedenis. Vragen over personen of straten, over situaties van lang geleden, vragen of er fotomateriaal is van een specifiek onderwerp of zomaar van een oude Laarder waar men iets meer over wil weten. Dit alles zit in het ‘kenniskoffertje’ van de Historische Kring. Dit alles willen we ook graag delen. In de eerste plaats gebeurt dat door middel van tentoonstellingen die regelmatig in de Lindenhoeve worden georganiseerd. Binnenkort zal er een tentoon­stelling komen over het Paviljoen ‘Laren berg’, gevolgd door een expositie van de Klepperman.
Enige teksten in het dialect van Laren staan inmiddels op cd-rom en deze is binnenkort weer te koop bij de Kring. Kortom, wij willen graag de geschiedenis delen, etaleren van alles wat in de tijd achter ons als geschiedenis is geschreven en gedocumenteerd. Wij hopen dan ook dat méér leden de weg naar de Lindenhoeve zullen vinden. Om u adequaat op de hoogte te houden van nieuws, vragen wij u om uw mailadres aan ons door te geven
info@historielaren.nl. Met deze moderne methode kunnen we de historie van Laren sneller met u delen!

En last but not least: het bestuur in haar nieuwe samenstelling begint haar draai te krijgen. Het is altijd even wennen wanneer je plaatsneemt op een stoel waar een ander lang op heeft gezeten. Zeer binnenkort kunnen we u waarschijnlijk ook laten weten dat we een nieuwe secretaris in ons midden gaan benoemen. Een nieuwe loot aan de bestuursstam, zodat de Kring kan groeien en bloeien en de vruchten daarvan deelt de Kring met veel plezier met u!