Voorwoord

Met de Open Monumentendag verscheen een nieuwe route door Laren onder de titel ‘Waken over Welstand’. In deze route wordt ingegaan op de rol van de schoonheidscommissie, die in 1913 in Laren werd opgericht. Laren was een van de eerste gemeenten met een dergelijke commissie en heeft nog steeds een traditie hoog te houden. De zorg IN HET SPOOR voor het cultureel erfgoed van Laren lag honderd jaar geleden in handen van enkele geïnteresseerde inwoners. Zij zagen de schoonheid van het dorp verdwijnen. Uiteraard is het dorp sindsdien flink veranderd, maar gelukkig zijn burgers en overheid nu meer dan ooit alert.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 89 [2004-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

De tweede uitgave dit najaar is een boek van onze archivaris de heer Bep De Boer. Hij bracht in meer dan 300 pagina’s verhalen van de Gooise Stoomtram bij elkaar. De uitgave is vanaf 9 oktober in de Lindenhoeve verkrijgbaar.

Met twee lezingen dit najaar gaan we terug in de tijd. Allereerst is er een lezing van de heer De Wolf over de Larense Beiaard. Een bijzonder instrument met een interessante geschiedenis. Zeker voor diegene die niet veel van dit soort instrumenten weet is de lezing een aanrader.

Dan hebben we in november een lezing over de historie van hondenkarren. Dit transportmiddel is al decennia uit het straatbeeld verdwenen, maar ook in Laren reden ze vroeger rond. Een echte liefhebber komt ons erover vertellen. U bent welkom bij deze activiteiten, we hopen u in de Lindenhoeve te mogen begroeten.