Voorwoord 109

Op het moment dat ik dit voorwoord schrijf komen de eerste mensen alweer terug van hun vakantie. Het is augustus en hoewel we ons de Sint Jans­processie nog duidelijk voor de geest kunnen halen, raakt die toch alweer op de achtergrond. Ook de onmiskenbare vrolijke geluiden van de kermis, de geur van oliebollen en het enorme reuzerad, zijn verleden tijd. Vele inwoners van Laren, én anderen, zullen ons prachtige dorp hebben zien liggen als ze de moed hadden om in het enorme grote rad te stappen, wellicht verwonderd door al het groen aan hun voeten.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 109 [2009-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, voorzitter

Terugkomend van de vakantie, maken vele verenigingen zich weer op voor de voorbereidingen van de INmarktLaren. Ook dan laat Laren én wij zich van onze beste kant zien. Er zijn vele activiteiten die dit jaar in het teken van de DANS staan. Dit heeft alles te maken met het jubileum van de Klepperman. In onze ‘eigen’ Lindenhoeve is vanaf begin september een tentoonstelling over de 75 jarige Klepperman te zien. Wij zijn daar gepast trots op: de Klepperman immers draagt op een heel eigen en bijzonder wijze de geschiedenis van Laren uit. Met hun voorstellingen houden ze een stukje historie levend. Tijdens de INmarktLaren zullen zij ook dansen in de omgeving van de Lindenhoeve. Als laatste klap op de vuurpijl in hun feestjaar, organiseert de Historische Kring Laren samen met hen een kledingshow op donderdagavond 12 november in het College aan de Brink. Iets om nu al in uw agenda te schrijven! We zullen u daar van harte welkom heten!

Welkom ook aan onze nieuwe secretaris! Wij zijn zeer verheugd dat de heer Teun Koetsier ons bestuur is komen versterken. Met hem erbij zitten we weer ‘op volle sterkte’ en energie. Energie om ons bezig te houden met het bestuderen en etaleren van de geschiedenis van Laren.

We namen echter ook afscheid…. en wel van André de Valk. André, die zich ruim tien jaar enorm inzette voor de Kring, had al eerder aangegeven ermee te willen stoppen. Maar, niet voordat zijn grote klus geklaard zou zijn: het digitaliseren van het Laarder BEL-archief van 1923-2002. Hij zocht en vond een bedrijf dat in staat was het archief te digitaliseren en ook zó dat het gebruiksvriendelijk zou zijn.
André begeleidde dit proces op zijn eigen ongeëvenaarde wijze en laat iets achter waar hij zeer trots op kan zijn (en wij op hem!). In het vroege voorjaar van 2002 maakte hij zich hard voor een archiefruimte die zou moeten komen onder de deel van de Lindenhoeve. De Lindenhoeve werd toen geheel gerenoveerd en door volhouden van André kunnen wij nu beschikken over een archiefruimte van zo’n 40 vierkante meter. Een enorm voorrecht zo een mooie plek te hebben om de geschiedenis van Laren te archiveren en te documenteren. Wij hebben afscheid van André genomen, maar door het gedigitaliseerde Bel-archief én de fantastische archiefruimte, zal hij toch altijd nog een beetje aanwezig zijn. Woorden van dank zijn hier zeer op zijn plaats! Het bestuur hoopt u in grote getale te zien in de Lindenhoeve, op de INmarkLaren en/of bij de kledingshow op 12 november!