Voorintekening boek Streekdracht Eem- en Gooiland

De TVE-Werkgroep Klederdracht Eem- en Gooiland heeft twintig jaar gewerkt aan het verzamelen van gegevens, foto’s en voorbeelden van de vroegere streekdracht in het gebied dat zich uitstrekt van Hoogland tot Weesp en Muiden en van Eemnes tot Loosdrecht, dus ook Laren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 102 [2007-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Deze streekdracht week sterk af van die van plaatsen als Huizen en Bunschoten-Spakenburg. Nu is het dan bijna zover dat we er een boek over kunnen uitbrengen. De laatste loodjes wegen het zwaarst en de financiering is daarbij een forse hobbel. Zonder subsidies en sponsoring gaat het niet. Zonder kopers evenmin. Het zou jammer zijn als dit interessante en rijkelijk ge”illustreerde boek er niet zou kunnen komen.

Het boek omvat ca. 130 pagina’s kleurendruk in een formaat van 22 x 22 cm. De streekdracht wordt uitvoerig gedocumenteerd door de auteurs Livia van Eijle en Alie Klap, met veel afbeeldingen en een grondig verantwoorde maar prettig leesbare tekst. Aan bod komen de boven- en onderkleding in verschillende varianten in alle dorpen, evenals de daarbij gedragen sieraden, niet alleen van vrouwen, maar ook van mannen en kinderen. De Stichting Tussen Vecht en Eem is de uitgever van het boek, in samenwerking met Uitgeverij van Wijland te Laren. Historische verenigingen in de streek zijn behulpzaam bij de verkoop, naast de reguliere boekhandel. We hebben subsidies aangevraagd bij cultuurfondsen en gemeenten. We zijn van plan om het boek voor mei 2008 uit te brengen (Moederdag), onder voorbehoud natuurlijk dat we de financiering rond krijgen. Hoe intekenen? Vul de antwoordkaart in en lever deze in bij de Historische Kring Laren of stuur deze op. U kunt ook een e-mail sturen met dezelfde tekst aan mail@historielaren.nl Het boek zal u t.z.t. in de Lindenhoeve kunnen afhalen. U ontvangt hierover van ons bericht. Bij toezending worden er verzendkosten in rekening gebracht. Betalen bij aflevering.