Traditie, cultuur, vrijwilligers, monumenten & activiteiten

Het zal u niet ontgaan zijn dat de akkers in het dorp er prachtig bijstaan. Dat betekent dat het traditionele oogstfeest nadert. Een evenement waarmee ik rekening heb gehouden bij de vakantieplanning. Dorpse kneuterigheid waar ik zo van houd en niets van wil missen. En ik blijk niet de enige. Onze penningmeester vertelde mij dat zijn kinderen data hadden voorgesteld voor een vakantie, zonder rekening te houden met het oogstfeest – onbegrijpelijk!

Het oogstfeest van Stichting Oude Landbouwgewassen Laren (SOLL) wordt dit jaar gevierd op zondag 25 augustus 2019, van 13:00 tot 16:00 uur. Het feest vindt plaats op de akker aan de Drift, achter het Singer Museum. Daar kunt u op unieke wijze kennismaken met verschillende producten van Larense bodem, zoals Larens Saison Bier van Sint Jans Rogge, gebrouwen door de Gooische Brouwerij, Larense mosterddressing, gemaakt met Larense mosterd en Gooise honing en Larens Blond uit de tap. Natuurlijk zijn er ook weer de aardappelen die ter plaatse worden gerooid en dan zelf kunnen worden geraapt. Ganzenhoeder Jurgen met zijn vermakelijke, eigenwijze en aandoenlijke groepje ganzen zal er zijn. Een geweldige attractie, de ganzen eten uit de hand en kinderen mogen even ganzenhoeder zijn.

Meer ’traditie, cultuur, vrijwilligers, monumenten & activiteiten’ is te zien in de tentoonstelling over de ‘Gooische Markt’ uit 1909 die momenteel in de Lindenhoeve te bekijken is.

Ook dorpscultuur wordt gevierd tijdens het oogstfeest. Diverse lokale verenigingen en ambachten zijn tijdens het oogstfeest aanwezig, waaronder de Vereniging van Bijenhouders, de Larense molen, Museum Hofland, Vrienden van het Gooi, de Stichting Stad en Lande van Gooiland (Erfgooiers), het Papagenohuis en het Goois Natuur Reservaat. De ‘Klepperman van Elleven’ biedt een klassiek muzikaal accent. Wist u dat deze dansgroep in juni op uitnodiging heeft deelgenomen aan een festival in Amerika (Tennessee)? Er zijn diverse optredens verzorgd, samen met twee andere groepen uit Duitsland en Tsjechië. Klompen blijken nog altijd een bezienswaardigheid, enkele paren zijn als herinnering achtergebleven.

Ook in september is het feest in Laren, waarbij het vrijwilligerswerk, de dorpscultuur en het verenigingsleven centraal staan tijdens de INmarkt. Op vrijdagavond 13 september organiseert Versa Welzijn namens de gemeente Laren de jaarlijkse, feestelijke vrijwilligersavond. Om de vrijwilligers te bedanken voor hun inzet en haar waardering te tonen voor de fantastische inzet die zij bieden. De gemeente nodigt iedereen die in Laren vrijwilligerswerk doet van harte uit voor de feestelijke avond in het Brinkhuis.

Ook Laren doet zaterdag 14 september mee aan Open Monumentendag die dit jaar als thema ‘Plekken van Plezier’ heeft. Op het moment van schrijven wordt er hard gewerkt aan de uitwerking daarvan. Want in Laren zijn veel plekken van plezier en het is lastig om daarin keuzes te maken. Nadere informatie volgt!

Het weekend wordt op zondag 15 september afgesloten met de informatiemarkt. Verenigingen, clubs en maatschappelijke organisaties presenteren zich van 13:00 tot 17:00 uur op de activiteitenmarkt met een stand, een optreden of activiteit. Versa Welzijn organiseert de markt dit jaar in het hart van Laren, voor het Brinkhuis. U kunt genieten van optredens, wandelen langs de verschillende marktkramen, naar demonstraties kijken of zelf deelnemen aan een van de vele activiteiten. Voor kinderen is er ook veel te zien en te doen. De scouting bouwt zijn eigen terrein op, maar ook kunnen de kinderen geschminkt worden of zich op een springkussen uitleven. Kunt u ondertussen genieten van een cocktail, met of zonder alcohol, vernoemd naar bekende schrijvers en verkrijgbaar aan de bar in het Brinkhuis. Ik proost dan graag met u, maar ga nu gauw mijn koffers pakken. Fijne vakantie!

Bas ­Holshuijsen, voorzitter

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 149 [2019-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.