“Toen de hoge iepen nog op onze Brink ruisten…”

Zo begon de tekst op een foldertje dat in 1947 verspreid werd bij het 25-jarig bestaan van de winkel van A.B. Raateland op de Klaaskampen. We kregen het, samen met enkele prachtige foto’s, van zijn dochter uit Haarlem toegestuurd.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 137 [2016-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

mevr. T.C.T. Tielens-Raateland

“Het is waarschijnlijk een concept-exemplaar geweest aangezien er een beetje doorheen geschreven is. Ik heb helaas geen betere. Ik vind de tekst wel grappig en wil er graag iets meer over vertellen.

Het huis dat er nog staat op Klaaskampen 7-9, heeft mijn vader in 1922 laten bouwen. Vanwege het risico dat hij nam om zomaar een winkel te beginnen liet hij er meteen maar twee in bouwen. Hij opende een drogisterij maar had geen enkel vakdiploma. Dat was trouwens in die jaren ook nog niet vereist. In de andere winkel ging hij bonbons en chocolade verkopen. Toen dat geen succes bleek, ging hij Engels aardewerk verkopen. Helaas brak in 1929 de crisis uit waardoor zelfs de welgestelden in Laren geen geld meer aan mooie serviezen konden besteden. Zijn kinderen en nu kleinkinderen genieten nog altijd van de overgebleven serviezen.

De drogisterij floreerde wel en mijn ondernemende vader ging daarnaast les nemen in Amsterdam in het slijpen van brillenglazen. Mijn oudste broer studeerde inmiddels voor opticien en zette de zaak voort. Daaruit volgde toen ook de fotohandel. Beide zaken zijn jaren geleden opgeheven en de twee winkels zijn bij elkaar getrokken tot een… modezaak. Gelukkig heeft de oude heer Raateland dit niet meer hoeven meemaken.”