Stolpersteine voor E. en J. Querido

De Stichting Stolpersteine Laren-Blaricum heeft 12 september twee Stolpersteine (struikelstenen) laten leggen bij het adres Neuhuijsweg 10 in Laren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 166 [2023-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Hier woonden sinds 1929 de uitgever Emanuel Querido en zijn vrouw Jane Querido-Kozijn. Zij doken in 1943 onder in Blaricum, maar werden opgepakt en via Westerbork naar Sobibor getransporteerd. Hier zijn zij op 23 juli 1943 vermoord.

Emanuel Querido was aanvankelijk een kleine boekhandelaar, maar begon in 1915 de uitgeverij N.V. Em. Querido in Amsterdam. In het voorjaar van 1933 werd op initiatief van Querido de exiluitgeverij N.V. Querido Verlag opgericht. Hier werden Duitstalige werken uitgegeven die in Duitsland onder Hitler niet meer konden worden gepubliceerd.

Uitgeverij Querido bestaat nog steeds, sinds 2014 als onderdeel van Singel Uitgeverijen.

De struikelstenen aan de Neuhuijsweg zijn de eerste die geplaatst zijn na de 29 Stolpersteine bij de parkeerplaats naast Singer, ter herinnering aan de 29 vermoorde onderduikers van pension De Hoeve. Ed Spetter en Alex Oostvogel van de Stichting hebben meer aanvragen gekregen. Zij overleggen met betrokkenen over plaatsing. υ