Schenkingen 4e kwartaal 2023

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 167 [2024-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

21/10: Dhr. J.J. Kroon schenkt diverse spullen van Hotel Hamdorff: schaal met deksel, bord, schotel en 2 kopjes, theemuts en mandje, herinnering aanbod gemaakt door Chris Hamdorff.

28/10: Van mw. Marijke de Vranckrijker ontvingen we een serie oude Kwartaalberichten.

4/11: Van mw. Ranzijn, weduwe van Kees Ranzijn ontvingen we een oud MCC-uniform, MCC-jasje en een tenue van de boerenkapel.

24/11: Schenking door Paul de Lussanet (Laren, 1940): een schilderij van zijn hand, met de titel ‘Schildershutje in het Gooi’ (olieverf/paneel 2023, 77 x 59 cm). De aanleiding was de ontvangst van het Kwartaalbericht 166, met daarin bij het artikel van Cees de Jong de afbeelding van de zeefdruk van de Sint Jansbasiliek. Paul de Lussanet schreef: “Het Kwartaalblad van de HKL met dank ontvangen. De zeefdruk komt mooi over. Bovenstaand schilderij van mijn hand zou ik aan de Historische King willen schenken. Ik ken natuurlijk de ‘hutjes’ in Laren, maar dit is een vrije artistieke benadering, wèl duidelijk geïnspireerd door een vroeg schilderij van Mondriaan (!) – uit zijn landschapsperiode – ‘huisje in Abcoude’. Enfin, de Larense sfeer is er. Het lijkt me wel wat voor de Kring.” Mariëlle Bax en Wim Keizer hebben het schilderij namens de HKL in dank aanvaard.

25/11: Van dhr. Jan Boesmans ontvingen we 4 plaquettes Rally Laren, afgeleverd door Helma Hofstee.

25/11: Mw. Joke Ruiters Zwanikken schonk bidprentjes.

25/11: Dhr. Machielse: Aandeel woningbouwvereniging St. Joseph en 7 boekjes geïllustreerd tijdschrift voor Katholiek Jong Nederland.

25/11: De weduwe van Henk Rigter heeft boeken over Laren geschonken.

2/12: Mw. Petra Schaapherder doneert enkele documenten m.b.t. erfgooiers en 4 ingelijste prenten.

9/12: Schenking Kwartaalberichten en boek Gebroeders Jacob en Willem Dooyewaard.

20/12: Dhr. Frank van Dijk doneerde diverse ansichtkaarten.

23/12: Schenking van diverse boeken door mw. Dolores Swets.

30/12: Schenking van diverse boeken en enkele knipsels en foto’s van Ank Kooijman, afgeleverd door Sonja Verloop.

30/12: Schenking van 7 misboekjes van uitvaartdiensten door dhr. Karel Loeff.

Allen danken wij hartelijk voor hun schenking!

Correctie schenking 9/9: Mw. Elly van der Linden-van den Berg wees ons er mede namens haar broer Ton van den Berg op dat we bij de schenkingen in het vorige Kwartaalbericht de namen van vader en zoon verwisseld hadden. Bij 9/9 stond dat we een schilderij van Ton van der Bergh kregen van Henk van der Bergh. Maar het was andersom (met n en zonder h): Ton van den Berg bracht een schilderijtje van de Lindenhoeve, geschilderd door zijn vader Henk van den Berg. Henk van den Berg werd geboren te Bussum in 1919 en is daar overleden in 2004. Het schilderij sierde ook de omslag van het vorige Kwartaalbericht.