Schenkingen 2e kwartaal 2002

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 80 [2002-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

• Van de heer E. Wortel: een kast en dozen vol met waardevolle documenten over Laren, waaronder het archief van het ziekenhuis St. Jan en een foto van de 4e schaarbrief van het Land van Goyland van 1 mei 1568.
  • Van Jan Vos uit Blaricum: een soepbord van het paviljoen Larenberg
  • Van mevrouw A. van der Linden-de Wit: het boekje “Laren in en na de reformatie” uit 1919.
  • De Stichting Parcival Laren: twee albums met foto’s en documentatie van alle Graal uitreikingen.
  • Van de heer Bep Loontjes: twee oude foto’s, een van muziekgezelschap St. Vitus en een van een groep kinderen en broeders (mogelijk net na de bevrijding gemaakt).
  • Van mevrouw Greet Rooijakkers-van den Berg ontvingen we een oude foto van de St. Jansprocessie met de Gooise tram uit 1910. Deze foto siert de voorpagina van HK 80.
  • Van fam. Mulder, Kortenhoef ontvingen wij kranten uit 1948.
  • Van mevr. Swets v. Eysden een schilderij van de boerderij L. de Herder, Zevenend, en een knipsel van Laren.
  • Van Mevr. A. Vos-Silvester onderdelen van de St. Jansboog en een foto van een schilderij van F. Hart Nibbrig van de Kerken van Laren.
  • Van de heer Majoor een maquette van de muziektent, briefpapier van gemeente Laren en vier borden en twee soepkoppen met schotel van Hamdorff.
  • Van mevr. M. Klingenberg-Klinkhamer vier foto’s.
  • Via de heer Henk Calis kregen we in beheer van Univé Laren-Eemnes e.o. het archief van de oude Larense Onderlinge Brandwaarborg Maatschappij “Cum Deo”.
  • Van Mevr. M. Dingemans acht ansichtkaarten van Laren.