Opmaat naar de zomer

Ook al vind ik de winter een mooie en warme tijd, het doet mij altijd goed als ik de sneeuwklokjes, de narcissen, tulpen en krokussen uit de grond zie verschijnen en de bomen verrijkt worden met mooie bloesem. De lente is begonnen en alles ziet er buiten weer wat vrolijker uit. Iedereen gaat er op uit en er wordt van alles georganiseerd in het dorp.

Column van de voorzitter: Mariëlle Bax – Foto: Elize van der Werff

Wij, als Historische Kring, hebben ook niet stilgezeten. Het boek ‘Een plaatje van een dorp’ was een groot succes. Velen van jullie hebben flink gespaard om alle 216 plaatjes te verzamelen. Een mooie afsluiting van het geheel was dan ook de ruilbeurs op 25 maart bij de HKL. Een grote opkomst en iedereen verliet de Lindenhoeve met een glimlach op het gezicht en een boek vol mooie historische plaatjes. Dank voor al jullie complimenten. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik trots ben op de vrijwilligers die dit mooie boek hebben samengesteld!

In de maanden april en mei wordt er in Laren jaarlijks stilgestaan bij de oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Zo vinden er deze maanden herdenkingen plaats en op de Brink worden er ook dit jaar weer herinneringsbordjes opgehangen om de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te gedenken en “een gezicht te geven”. Dit wordt bereikt doordat de bordjes, behalve de namen, ook voorzien zijn van tekeningen, afbeeldingen en foto’s. De HKL staat ook stil bij de herinneringen van de WOII in de vorm van lezingen en artikelen in ons Kwartaalbericht. Hierin wordt onder andere het boek ‘De Joodse pensionhouder Ies Bleekrode’ besproken, een boek geschreven door Aaldrik Hermans, die ook in dit nummer geïnterviewd wordt door Wim Keizer. Naar aanleiding van dit boek, hebben wij de eer om een bijzondere gast uit Canada te ontvangen op woensdag 2 mei: de heer Leonard Vis, overlevende van een inval in 1943 in het pension ‘De Hoeve’ (indertijd gedreven door Ies Bleekrode). Hij zal vertellen over zijn ervaringen als 13-jarig jongetje en zal twee dagen later, op 4 mei het monument met de 29 struikelstenen onthullen op de Hein Keverweg 1, naast het Singer. Hier stond vroeger het Pension De Hoeve. Er waren 32 onderduikers van wie er drie de oorlog overleefd hebben.

Op 19 april was Steven Weinberg bij de HKL om te vertellen over zijn twee eerder verschenen boeken: ‘Een Badkuip aan de Drift’ en ‘Het bestek van de Naarderstraat’. Deze boeken klinken u natuurlijk bekend in de oren. En dat klopt, deze zijn al eerder besproken in het Kwartaalbericht van 157 en respectievelijk 160.

In dit nummer wordt ook aandacht besteed aan de poffertjeskraam waar Marcel Hilhorst al weer 30 jaar de scepter zwaait! Op basis van mijn eigen ervaring: de beste en lekkerste poffertjes van Nederland. Een mooi moment om bij dit fantastische jubileum stil te staan. En een maand geleden heeft Herman van den Brink ons een originele racefiets van Wim Zoon geschonken. Deze fiets staat bij ons in de tentoonstellingsruimte. Rijwielsporthuis Wim Zoon zat aan het Zevenend in Laren. Naast baan- en raceframes bouwde men ook triathlon-
frames met een afwijkende geometrie. Gerard Morsink is hier ingedoken en heeft een interessant verhaal geschreven.

Ik ga verder niet alle onderwerpen in dit nummer aan de orde brengen. Ik zou zeggen pak een kop koffie of thee en neem de tijd om dit nieuwe Kwartaal­bericht in alle rust door te lezen. Ik wens jullie allen veel Lees Plezier! υ

Mariëlle Bax