Roots & jazz in Laren

Op een stralende ochtend liep ik het huis uit en keek ik tevreden om mij heen en uiteindelijk naar boven, genietend van het mooie weer. Tot mijn grote schrik zag ik dat onze imposante boom, een blauwe ceder in de voortuin, bijna al zijn naalden was verloren. Een boom waarvan je denkt dat die onverwoestbaar is
en het eeuwige leven heeft.

Column van de voorzitter: Mariëlle Bax – Foto: Elize van der Werff

Mijn gedachten gingen toen meteen naar Antoinetty van den Brink, die onlangs plotseling was overleden. Een bijzondere vrouw die niet alleen veel voor de HKL heeft betekend, maar voor het hele dorp. Bomen stonden centraal in haar leven. Zo schreef ze hierover een mooi boek ‘Wortels in Laren’ én een ‘fietsroute langs Bomen in het schilderdorp Laren’. Deze heb ik onlangs gefietst en het is een leuke manier om Laren weer van een groenrijke kant te zien en op deze manier Antoinetty te herdenken. Zowel het boek als de fietsroute zijn bij Historische Kring Laren verkrijgbaar.

De hele zomer (tot 26 augustus) is in de Lindenhoeve een tentoonstelling te zien over het Van Wulfenfonds. Te bewonderen zijn onder andere de drie portretten van de familie Van Wulfen: Margot en haar ouders Johannes van Wulfen en Maria Reijn, geschilderd door Albert Neuhuys. In het vorige nummer heeft Cees Meijer hier een artikel aan gewijd. Het kapitaal van dit fonds is hoogstwaarschijnlijk ontstaan uit de opbrengsten van ‘De Sprekende Letterbeelden’ die ontwikkeld waren door de bekende meester Johannes van Wulfen en bedoeld waren om de schooljeugd het ABC te leren. Afgelopen 4 juli was Ed van Mensch bij ons in de Lindenhoeve. Hij heeft hier kleurrijk over verteld, aan de hand van de 18 bijzondere schoolplaten. Een van deze schoolplaten (Letter ‘U’) hebben wij tijdelijk in bruikleen van het Streekarchief Hilversum.

Meteen aansluitend openen we begin september (zaterdag 2 september) de tentoonstelling ‘50 jaar Jazz in Laren’. Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat er in Laren twee bijzondere jazzevenementen begonnen: in het voorjaar van 1973 startte de TROS haar live radioshow Sesjun en in de zomer van dat jaar vond voor het eerst het International Jazz Festival plaats. Een keur aan internationale topmuzikanten passeerde de revue, zoals Chet Baker, Art Blakey, Bill Evans en Dizzy Gillespie. Het belooft een interessante en muzikale expositie worden, waar de Larense jazzgeschiedenis goed tentoongesteld gaat worden. In dit Kwartaalbericht alvast een voorproefje. En hoe leuk is het dat Het Brinkhuis tegenwoordig ook weer veel aandacht aan ‘Laren Jazz’ besteedt.

Een ander interessant verhaal in dit Kwartaalbericht gaat over het Sint Jans ziekenhuis dat 100 jaar geleden is gesticht. Cees Meijer schrijft hierover, met een koppeling naar het nieuwe ziekenhuis in Hilversum en de sluiting van Ter Gooi MC Blaricum. En verder onder andere nog een vervolgverhaal van MCC: de drum- en showband uit Laren die dit jaar alweer te horen was tijdens diverse evenementen in Laren.

Het redactieteam heeft er weer voor gezorgd dat dit Kwartaalbericht bestaat uit korte en lange verhalen, uiteenlopend en historisch van aard en met dit keer een overduidelijk ‘muzikaal tintje’!

Mariëlle Bax