Open Monumenten Dag: lezing over kermis en een huifkartocht

Wat is bij uitstek een ‘plek van plezier’? Die vraag heeft de Historische Kring Laren (HKL) beantwoord door op Open Monumentendag, zaterdag 14 september 2019, om 12.00 uur een lezing in zijn centrum de Lindenhoeve te organiseren over de Laarder kermis.

De lezing is één van vele activiteiten die in het dorpsweekend van 13-15 september, waarin verenigingsleven en vrijwilligerswerk centraal staan, zullen worden georganiseerd. Het weekend begint vrijdagavond 13 september met de jaarlijkse feestelijke vrijwilligersavond. Op zaterdag 14 september is het Open Monumentendag. En op zondag 15 september tonen de verschillende vrijwilligersorganisaties zich op de INmarkt.

Het thema van Open Monumentendag is dit jaar ‘plekken van plezier’. De HKL geeft daar 14 september op drie manieren invulling aan: eerst met de al genoemde lezing. Ten tweede met het organiseren van een huifkartocht, speciaal voor gezinnen met jonge kinderen. Ten derde door het maken van een fototentoonstelling in de Lindenhoeve over plekken van plezier. Verder is op deze dag o.a. de Johanneskerk open.

Kermis
De inleiding over de kermis zal van 12.00 tot 13.00 uur worden gehouden door Karel Loeff, bestuurslid Stichting Kermis Laren, gemeenteraadslid voor Larens Behoud en directeur van erfgoedvereniging Heemschut.

Huifkartocht
De huifkartocht begint om 14.00 uur bij de Lindenhoeve. De huifkar wordt voortgetrokken door een old time tractor. De route gaat langs het NPB-kerkje aan de Velthuijsenlaan, de Korenmolen aan de Molenweg en speeltuinvereniging Ons Genoegen aan het einde van de Smeekweg. Na een verblijf aldaar, is de terugtocht rechtstreeks naar de Lindenhoeve. Gezien de beperkte capaciteit van de huifkar is het noodzakelijk zich van te voren aan te melden. Dat kan via een mailtje aan info@historischekringlaren.nl.

In het NPB-kerkje, ooit van de Nederlandse Protestantenbond, nu Vrijzinnige Geloofsgemeenschap, kan naar muziek worden geluisterd. Maar er zijn ook andere leuke activiteiten voor kinderen.

In de molen, altijd interessant om van binnen te zien, zal een plezierige verrassing worden opgediend.

Het langst kan daarna worden verbleven in de speeltuin van Ons Genoegen, voor kinderen een enorme plek van plezier!

De Lindenhoeve, Burgemeester van Nispenstraat 29, Laren, gaat 14 september om 11.30 uur voor het publiek open.

Meer over Open Monumentendag, de vrijwilligersavond en de INmarkt staat op deze site onder ‘Open Monumentendag‘ onder ‘Actueel’.