Open Monumentendag 2019

Met lezing over kermis en een huifkartocht; INmarkt programma in muziektent.

Wat is bij uitstek een ‘plek van plezier’? Die vraag heeft de Historische Kring Laren (HKL) beantwoord door op Open Monumentendag, zaterdag 14 september 2019, om 12.00 uur een lezing in zijn centrum de Lindenhoeve te organiseren over de Laarder kermis.

De lezing is één van vele activiteiten die in het dorpsweekend van 13-15 september, waarin verenigingsleven en vrijwilligerswerk centraal staan, zullen worden georganiseerd. Het weekend begint vrijdagavond 13 september met de jaarlijkse feestelijke vrijwilligersavond. Op zaterdag 14 september is het Open Monumentendag. En op zondag 15 september tonen de verschillende vrijwilligersorganisaties zich op de INmarkt.

Vrijwilligersavond vrijdag 13 september

De vrijwilligersavond is 13 september in het Brinkhuis, Brink 29, Laren. Er is een avondvullend programma met o.a. Herman Pleij, Gerard Beentjes en entertainment van Sean Bogaers. Aanvang: 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur). Aanmelden kan voor 1 september bij Afke Nijhof van Versa: anijhof@versawelzijn.nl.

Open Monumentendag zaterdag 14 september

Het thema van Open Monumentendag is dit jaar ‘plekken van plezier’. De HKL geeft daar 14 september op drie manieren invulling aan: eerst met de al genoemde lezing. Ten tweede met het organiseren van een huifkartocht, speciaal voor gezinnen met jonge kinderen. Ten derde door het maken van een fototentoonstelling in de Lindenhoeve over plekken van plezier. Verder is op deze dag o.a. de Johanneskerk open.

Kermis

De inleiding over de kermis zal van 12.00 tot 13.00 uur worden gehouden door Karel Loeff, bestuurslid Stichting Kermis Laren, gemeenteraadslid voor Larens Behoud en directeur van erfgoedvereniging Heemschut.

Huifkartocht

De huifkartocht begint om 14.00 uur bij de Lindenhoeve. De huifkar wordt voortgetrokken door een old time tractor. De route gaat langs het NPB-kerkje aan de Velthuijsenlaan, de Korenmolen aan de Molenweg en speeltuinvereniging Ons Genoegen aan het einde van de Smeekweg. Na een verblijf aldaar, is de terugtocht rechtstreeks naar de Lindenhoeve. Gezien de beperkte capaciteit van de huifkar is het noodzakelijk zich van te voren aan te melden. Dat kan via een mailtje aan info@historischekringlaren.nl.

In het NPB-kerkje, ooit van de Nederlandse Protestantenbond, nu Vrijzinnige Geloofsgemeenschap, kan naar muziek worden geluisterd. Maar er zijn ook andere leuke activiteiten voor kinderen. In de molen, altijd interessant om van binnen te zien, zal een plezierige verrassing worden opgediend. Het langst kan daarna worden verbleven in de speeltuin van Ons Genoegen, voor kinderen een enorme plek van plezier!

De Lindenhoeve, Burgemeester van Nispenstraat 29, Laren, gaat 14 september om 11.30 uur voor het publiek open.

Johanneskerk

De Johanneskerk is 14 september open van 11.00 – 17.00 uur. Van 13.00 tot 15.00 uur bespeelt beiaardier Klaas de Haan het carillon. Van 15.00 tot ca. 16.00 uur is er een zangconcert van het koor van de PKN-gemeente Laren-Eemnes. Ds Job de Bruijn speelt piano en vertelt er verhalen bij. In de tussentijd kunnen kinderen en hun ouders meedoen aan een puzzeltocht in de kerk, waarbij aan de hand van foto’s 15 vragen zijn gemaakt. De antwoorden zijn in de kerk te vinden.

Programma Open Monumentendag 14 september 2019:

11.30 uur: Lindenhoeve, Burgemeester Van Nispenstraat 29, open

12.00 – 13.00 uur: Lezing Karel Loeff in Lindenhoeve, over Laarder kermis als ‘plek van plezier’

14.00 uur: Start huifkartocht bij Lindenhoeve voor gezinnen met jonge kinderen

14.00 – 16.00 uur: Bezoek per huifkar NPB-kerkje, Korenmolen en Speeltuin Ons Genoegen

11.00 – 17.00 uur: Johanneskerk open voor carillonspel, zangconcert en puzzeltocht

INmarkt zondag 15 september

De INmarkt, georganiseerd door Versa Welzijn in samenwerking met Sportief BEL, is zondag 15 september van 13.00 tot 17.00 uur op het parkeerterrein voor de Basiliek en het Brinkhuis. Voor iedereen toegankelijk op een van de mooiste plekjes van Laren. Dit jaar wordt de INmarkt gekenmerkt door een festival-sfeer met verschillende pleinen, waar men zich kan laten inspireren door thema’s als kids, sport, kunst, cultuur en muziek. Tussen 13.00 en 17.00 uur kunt u genieten van optredens, wandelen langs de verschillende marktkramen, naar demonstraties kijken van de deelnemers van INmarkt of zelf deelnemen aan een van de vele activiteiten. Wethouder Karin van Hunnik zal de opening verzorgen. Tussen 13.30 en 15.30 is er een steltloper die u de weg kan wijzen.

Muziektent

De gerestaureerde en antieke muziektent van Laren is in alle pracht te bewonderen en zal worden gebruikt voor optredens van o.a. MCC Drumband en de Gooische Muziekschool.

Aan de buitenbar van Hart van Laren i.s.m. de Bibliotheek kunt u genieten van een cocktail met of zonder alcohol, vernoemd naar bekende schrijvers. Loop ook de prachtige Kloostertuin even in. Hier zullen diverse kunstzinnige workshops en demonstraties worden gegeven.

Aan de kinderen wordt eveneens gedacht deze zondag. Er is een speciaal programma van de Brandweer, de Scouting bouwt zijn eigen terrein en Montris Kinderopvang heeft een heus blote-voeten-parcours. Ook kunnen de kinderen worden geschminkt of zich op een springkussen uitleven.

53 partijen

INmarkt 2019 belooft een kleurrijk geheel te worden voor alle leeftijden en interesses. Wilt u meer informatie over bijvoorbeeld Automaatje, Bridge, Amaris of de historie van Laren? Kom dan naar INmarkt 2019 en ervaar wat Laren dit seizoen biedt aan lokale culturele, recreatieve en sportieve activiteiten. In totaal zijn er 53 deelnemende partijen die zich met diverse programma’s tijdens INmarkt presenteren.

LX Novum

In het Brinkhuis is tijdens de INmarkt de band LX NOVUM te horen, met muziek uit de jaren zestig en zeventig. De naam staat voor het nieuwe zestig, wat deze oude rockers meer dan waar maken. Ballads, Blues, stevige Rock, het komt allemaal voorbij.