Nieuws uit het Historisch Centrum Laren

In het archief wordt gewerkt aan het invoeren van de collectie boeken van de kring, die inmiddels een behoorlijke omvang heeft gekregen. Speciaal voor de kring is een programma ontwikkeld waarmee vrijwilligers boeken en dergelijke kunnen invoeren in een database-bestand.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 81 [2002-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Voor de aanpassing van de tuin worden plannen ontwikkeld. Het is de bedoeling dat volgend jaar binnen de bestaande hoofdstructuur historische gewassen of planten worden gezet. Ook wordt gedacht over een kippenren en is er behoefte aan een schuurtje om tuingereedschap en demontabele tafels in op te bergen, die worden gebruikt bij bijvoorbeeld de ruilbeurs.

Met College de Brink wordt een lesprogramma ontwikkeld over Laren. Voor de VMBO-leerlingen wordt een koffer gemaakt, waaruit alledaagse voorwerpen van vroeger tevoorschijn komen. De voorwerpen komen in bruikleen van de historische kring. Wat is bijvoorbeeld een schietspoel en wie gebruikt er nog een kruik? Op deze manier raken leerlingen vertrouwd met het begrip historie. In een latere fase brengen ze vervolgens een bezoek aan de Lindenhoeve en maken ze kennis met onderwerpen uit de Larense geschiedenis. Het project is opgezet door docenten van College de Brink en wordt uitgevoerd met de Historische Kring en de Stichting Omgevingseducatie Gooi-Vecht en Eemstreek.

De bezoekersaantallen van het Historisch Centrum zijn boven verwachting. Gemiddeld bezoeken (met uitzondering van een paar zeer rustige weken in het dorp) tussen de 15 en 20 personen op een zaterdagmiddag het Historisch Centrum. Uit het gastenboek blijkt dat bezoekers overal vandaan komen, zelfs uit het buitenland. De bezoekers weten de inrichting en het gebouw te waarderen, wat blijkt uit de genoteerde opmerkingen.