Muziekhandel Schoemaker & Zn

Cas Schoemaker startte zijn muziekwinkel op 1 augustus in 1930 aan de Brink, op de hoek naast de sigarenwinkel van Kees Majoor. Later is kapper Distelblom erin gekomen. Een prachtige plaats zo in de schaduw van de St. Jansbasiliek en nog midden in het dorp ook. Hij begon met de verkoop van blokfluiten en gitaren, die hijzelf maakte in zijn werkplaats achter de zaak, piano’s en orgels. Hij repareerde piano’s en met deze werkzaamheden én het vervaardigen van gitaren, had hij zijn handen vol. Zijn ‘Schoemaker­gitaren’ werden bekend in de verre omgeving. Er kwam steeds meer vraag naar allerlei andere instrumenten en om aan het assortiment te kunnen voldoen, werd de ruimte aan de Brink wel wat klein.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 127 [2014-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Mary van der Schaal

In 1933 werd dochter Elly geboren en in 1937 ging de familie naar Naarderstraat 29, waar later het kantoor van de Laarder Courant De Bel in kwam. In deze zaak was er aanmerkelijk meer ruimte en begon Cas ook met verkoop van gramafoonapparatuur en platen.

“We woonden in het kleine kamertje achter de zaak” zo vertelt Elly, “boven waren de slaapkamers. Ik denk nog dikwijls aan de tram die vlak langs onze deur kwam”. In 1945 verhuisde de winkel naar Drift 23 waar een ruime werkplaats was voor de bouw van gitaren en mandolines. In 1960 trouwde Elly met Ger Jongejans en hij kwam al snel ook in de zaak werken. De winkel veranderde van naam in ‘Schoemaker & Zoon’. In 1967 /1968 vond een grote verbouwing plaats. Er kwam nu nog meer ruimte waardoor het assortiment instrumenten behoorlijk kon uitbreiden met o.a. violen en bladmuziek. Cas Schoemaker en zijn vrouw gingen boven aan de achterzijde van het huis wonen en voor Elly en Ger Jongejans werd boven de winkel aan de voorkant woonruimte gemaakt. In die tijd hebben zij ook de zaak overgenomen.

De gitaren van Schoemaker hadden een zeer goede naam in de muziekwereld, maar dit had niet de belangstelling van Ger. Hij was meer de koopman van de zaak. Hij had zich behoorlijk ingewerkt in de muziekwereld maar zelf instrumenten bouwen was een stap te ver. De winkel stond bekend om het uitgebreid assortiment. Voor haast elk instrument kon je bij Schoemaker terecht. Cas en Ger gingen dikwijls naar het buitenland als hen ter ore kwam dat hier of daar een instrumentenveiling of verkoop gehouden werd. Zo stonden in zijn winkel de meest uiteenlopende muziekinstrumenten zoals: luiten, concertcithers, saxen, piccolo’s, cimbalen, te veel om op te noemen. Men kon wel zeggen dat Schoemaker in heel Nederland bekend was. Achter of in de zaak zelf werden orgellessen gegeven. Er werd meer personeel aangenomen. De sfeer was uitermate prettig zodat iedereen lang bij de firma bleef werken. Met de opkomst van de elektrische gitaar en het elektronisch orgel was de vraag voldoende om verschillende cursussen te organiseren. Dit werd dikwijls gedaan in samenwerking met Singer.

In 1975 organiseerde Jongejans in Singer een muziekconcours voor jongeren en volwassenen. Dat duurde twee dagen en werd een groot succes. In de jury zaten onder anderen Joop Stokkermans, Jo Juda en Jos Clebert. Vele zeer bekende muzikanten zowel klassiek als op popgebied bezochten de Larense muziekhandel zoals: Thijs van Leer, Bernard Haitink, Wim Sanders en Jo Juda, de popgroepen Les Baroques, The Buffons en nog vele, vele anderen. Voor het uitzenden van radio- en televisieprogramma’s werden ook muziekinstrumenten verhuurd.

Ger heeft heel wat piano’s, orgels, violen, gitaren en saxen naar de studio’s in Bussum en Hilversum moeten brengen. Een leuke tijd waren de uitverkoopperioden. Veel mensen overnachtten voor de winkel in tentjes en slaapzakken. Er werden liedjes gezongen om de tijd te korten en er heerste grote saamhorigheid. Maar… de eerste klant bleef de eerste!

De instrumenten vlogen de deur uit, dikwijls waren er echte koopjes te halen en vooral de jeugd vond daar menigmaal een behoorlijke meevaller, waar zij dan met recht heel trots op waren. Eind jaren zeventig vond er een nieuwe verbouwing plaats. Er werd een deel van de ruimte afgestoten, ook om alvast wat af te kunnen bouwen omdat Ger en Elly Jongejans wisten dat ze er op een dag, gezien hun leeftijd, toch een punt achter moesten zetten. De zaak draaide fantastisch. Menig artiest wist de weg naar Schoemaker te vinden en was jarenlang vaste klant. Ook al hadden zij op dat moment niets te kopen; voor een praatje en nieuws uit de muziekwereld was muziekwinkel Schoemaker de aangewezen plaats. Elly en Ger hebben drie kinderen maar geen van hen wilde de winkel overnemen. Men moest dus inderdaad de zaak leegverkopen. In 1998 was het zover. Ger plaatste een paar biljetten met ‘opheffingsuitverkoop’ en hing die op in de etalages. Binnen een mum van tijd werden vele instrumenten verkocht voor een zacht prijsje. Het was de bedoeling om in september te sluiten maar de verkoop liep zo snel dat in juli de zaak al werd gesloten. Met pijn in het hart namen Elly en Ger afscheid van de door heel Nederland bekende Muziekhandel Schoemaker en Zoon.

Bronnen: Elly Jongejans, Laarder courant De BEL, John de Mulder