Wil de Valk schenkt zijn MCC archief

Op 15 februari 2023 waren wij op bezoek bij Wil de Valk voor de overdracht van zijn MCC-archief.

Wil, inmiddels ruim 93 jaar, heeft in de periode na de oorlog veel betekend voor MCC: hij schreef nieuwe muziek voor de mondorgelclub, hij was tamboer en tamboer-instructeur, hij zat naast met de broeders in het bestuur, was dirigent en leider tijdens de grote podium-concoursen en technisch commissaris bij de nieuwe, door MCC opgerichte, RK Bond “Don Bosco”. Vele oud-Laarders kennen hem als begenadigd tamboer-maitre en, zelfs nadat hij verhuisde naar Noorden vanwege zijn nieuwe baan als onderwijzer waardoor hij genoodzaakt was om bij MCC te stoppen, was hij nog zeer betrokken en dienstbaar naar de Mondorgelclub.

In de eerdere artikelen over de geschiedenis van MCC hebben we Wil de Valk al enkele keren aan het woord gelaten. Na de verschillende interviews in de afgelopen jaren, waarbij ook die andere hoogbejaarde oud-MCC’er Kees Ranzijn, was betrokken, had Wil ons gevraagd of we wilden langskomen. Hij had besloten om zijn MCC archief te ordenen en compleet aan de Historische Kring Laren te schenken.

In dat archief zitten niet alleen de originele partituren van alle muziek die Wil voor MCC heeft gemaakt, ook de originelen van de historische verhalen, zoals over het bezoek aan Trossingen, dat in het lijfblad ‘De Bazuin’ verscheen, zitten in dit archief.

Daarnaast heeft Wil zelf een ‘dagboek’ samengesteld waarin hij zijn historie bij MCC, zijn bijdragen en hoogtepunten, beschrijft. En al dit materiaal is ook opnieuw gedigitaliseerd, waardoor we het ook makkelijker via deze website aan u kunnen tonen. Hierboven vast een eerste voorproefje – er is nog veel meer.

We zullen dit archiefmateriaal dankbaar gebruiken voor het nog lopende onderzoek naar de historie van MCC en op deze HKL pagina’s de revu laten passeren.