Mary van der Schaal stopt als redactielid

Mary van der Schaal-de Valk (geboren in 1933) heeft besloten te stoppen als redactielid. Ze had nog graag een poosje door willen gaan, maar om gezondheidsredenen ziet zij zich gedwongen haar redactiewerk te beëindigen. Ze moet het rustiger aan doen.
“Ik was me niet bewust dat ik te veel deed,” zei Mary daar zelf over, toen ze haar vertrek aankondigde.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 166 [2023-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Wim Keizer

Als redactie zullen wij haar vele bijdragen missen. Het is jammer dat zij moet stoppen, maar uiteraard gaat haar gezondheid voor alles.

Mary leverde niet alleen bijdragen aan het Kwartaalbericht. In de periode 2005-2011 was zij ook bestuurslid en verzorgde ze, samen met haar man Huub van der Schaal, vele tentoonstellingen. In Kwartaalbericht 114 (2010-4), te vinden op onze website, werd zij ‘in het zonnetje’ gezet door Gerda Meulenkamp.

In 2018 kreeg Mary een koninklijke onderscheiding (lid in de Orde van Oranje-Nassau) voor haar vele verdiensten sinds 1970, voor een groot deel in haar woonplaats Eemnes en haar geboorteplaats Laren. De hele opsomming door burgemeester Roland van Benthem van haar activiteiten is te vinden op onze website in het artikel ‘Gedetailleerde kennis van de historie van dit dorp’ uit Kwartaalbericht 145 (2018-3).

Over haar Larense activiteiten zei de burgemeester: “In 2005 ben je naast je werk in Eemnes ook bestuurslid geworden van de Historische Kring Laren, ook daar heb je de exposities gecoördineerd en toen je daar in 2011 afscheid nam, had je 15 exposities op poten gezet in het historisch centrum de Lindenhoeve. Kortom, ook daar heb je een boost gegeven aan het exposeren van de geschiedenis van het kunstenaarsdorp Laren. Je bent voor de Historische Kring Laren dan ook niet zomaar een vrijwilliger. Je hebt een lange staat van dienst en in de vele jaren dat je daar actief bent geweest belangrijk en veel vrijwilligerswerk verricht. Je bent geboren en getogen in Laren en Laren ligt je dan ook na aan het hart, je hebt een grote belangstelling voor en gedetailleerde kennis van de historie van dit dorp. Als getogen Laarder ben je dan ook een wandelende vraagbaak voor bezoekers van de Lindenhoeve. Tot 2011, toen de jeugd het maar eens van je moest overnemen. In hetzelfde jaar dat je lid bent geworden van het bestuur werd je in Laren ook lid van de redactie van het Kwartaalbericht. Als lid van de redactie is dat natuurlijk zorg dragen voor de inhoud en het verschijnen van het blad, maar ook zelf was je een van de schrijvers die met name over de Larense kunstenaars steeds weer een boeiend verhaal wist te schrijven. Je hebt zelfs een eigen rubriek: ‘Kunst uit het dorp van Mauve’.”

Mary werd, evenals haar man Huub, geboren in Laren. Mary had vijf broers en een zusje. Mary en Huub trouwden in 1955 en gingen in Blerick (bij Venlo) wonen. Daarna verhuisden ze naar Vught. Nadat Huub was gestopt met werken, gingen ze in 1991 in Eemnes wonen. In 2019 is Huub (geboren in 1931) overleden. Voor Kwartaalbericht 151 (2020-1) schreef Bep De Boer een In Memoriam.