Lion Schulman 1851-1943

Kunst uit het dorp van Mauve

Lion werd geboren op 27 maart 1851 in Hilversum. Zijn vader werkte als goud- en zilversmid en had een goede naam in deze kringen. Aanvankelijk werd de toekomst van Lion in deze richting geleid maar naarmate hij ouder werd ging hij toch meer voelen voor de schilderkunst. Toen hij 19 jaar oud was ging hij les nemen bij dierenschilder Jan de Rijk (1806-1882). Lion leerde veel van hem en begon op te vallen door zijn werk.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 127 [2014-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Portret van Lion Schulman door David Schulman (1881-1966) Joods Historisch Museum

Mary van der Schaal

In 1875 ontving hij op verzoek van Arti et Amicitae, van koning Willen III, een koninklijke subsidie, waardoor hij les kon gaan nemen bij Jan Koekoek (1840-1912). Koekoek schilderde veel landschappen in romantische trant waarin een aanzet tot het impressionisme waarneembaar was. Jan Koekoek werkte ook veel in Engeland. Lion ging enkele malen met hem mee en samen met Jan werkte Lion later enige tijd in Londen. De landschappen en ook ander werk die hij in die periode maakte, verkocht Lion via de Londense kunsthandel van de broer van Jan, Hermanus jr.Koekoek.

Na Engeland heeft Lion Schulman nog een korte periode met Hermanus in Gelderland gewerkt. Lion opende 3 winkels waar men kunst en kunstbenodigdheden kon kopen. In 1890 een zaak in Rotterdam aan het Beursplein, in 1894 een in Hilversum in de Kerkstraat en in 1898 een in Laren aan de Brink. Zoals al opgemerkt; in deze zaken werden zowel schilderijen als benodigdheden om te schilderen verkocht en in het schilderende Laren was deze zaak geen overbodige luxe!

Winkel aan de Brink

Vanaf zijn 15e jaar hielp Lion zijn vader in de zaak en heeft deze later voortgezet. Intussen was Lion getrouwd met Anna Frank (1860-1926). Zij kregen vier kinderen: David in 1881, Louise in 1884, Margot in 1885 en Johanna in 1889. Zij woonden aan de Naarderstraat in Laren. 20 Maart 1926 overleed zijn vrouw Anna en kort daarna werd Lion getroffen door een beroerte. Omdat hij het moeilijk vond om alleen te zijn, ging hij bij zijn dochter Margot in Amersfoort wonen. Margot was getrouwd met Willem Willing die verslaggever was van het Amersfoortsch Dagblad.

Toen hij door de ergste tijd heen was, toog hij weer aan het werk. Hij werkte vooral in een aan romantiek verwante stijl. Zijn voorkeur ging uit naar sneeuwlandschappen maar ook strand- en zeegezichten ontbraken niet. David, zijn zoon, heeft ook deze eigenschappen in zijn werk, Kenmerkend voor de Schulmannen. Toch is Lion ondanks zijn kwaliteiten niet erg bekend geworden. Misschien door zijn bescheidenheid maar mogelijk kan het ook gekomen zijn omdat het romantische naturalisme in die dagen op de achtergrond raakte door het opkomende impressionisme.

Houtsprokkelaars op winterse bosweg, 1885
olie op paneel 32 x 25,4 cm

Tot zijn negentigste jaar heeft hij gewerkt, zijn gezondheid werd minder en alles wat hij ondernam kostte hem steeds meer moeite. In 1942 werden Lion, zijn dochter Margot en Willem gedwongen naar Amsterdam te verhuizen. Lion kwam toen terecht in pension Glûck aan de Sarpatistraat 103. Daar heeft hij enkele dagen gewoond en werd toen naar Westerbork overgebracht. Kort daarna werd hij naar Auschwitz gedeporteerd en daar om het leven gebracht. David, zijn zoon, was de enige van de familie die aan de deportatie wist te ontkomen.

Bronnen: Stichting Joods Monument, Amsterdam; Pieter Scheen; willemwilling.com; simonis-buunk.nl

Winterlandschap nabij Loosdrecht, olie op paneel 27,5 x 40,8 cm