In Memoriam Jan Vos

Onlangs kregen wij het treurige bericht dat Jan Vos overleden is.

Jan Vos was niet iemand die zijn mening onder stoelen of banken stak en dat merkte ik al vrij snel tijdens mijn eerste dienst in de Lindenhoeve. Ik had kort daarvoor het boek over het 100-jarig jubileum van de Binckhorst-St. Jan, bij sommigen beter bekend als de Broederschool of de Aloysiusschool, geschreven en Jan wees mij, als een echte schoolmeester, op enkele fouten in het boek.

De meesten van ons kennen Jan Vos als een van de vaste gasten op de zaterdagmiddag in de Lindenhoeve, waar we genoten van zijn verhalen over het Laren van vroeger. Hij werd ook direct gemist, toen hij vorig jaar enige zaterdagen afwezig was, geveld door de griep.

Wat velen echter misschien niet weten, is dat Jan Vos zich ook vele jaren actief heeft ingezet voor de Historische Kring Laren, onder andere als bezorger van ons Kwartaalbericht en als gastheer op de zaterdagmiddag.

Wij zullen hem zeer gaan missen als vaste gast in de Lindenhoeve en als onuitputtelijke bron van historische kennis over ons dorp. De zaterdagmiddag voelt nu wel heel erg kaal zonder markante figuren zoals Piet Vos, Ernst Wortel en Jan Vos.

Annemarie Armbrust, namens het bestuur van de Historische Kring Laren

Zie ook interview in Kwartaalbericht 135 naar aanleiding van de sloop van de Tarcisiusschool.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 146 [2018-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.