Henriette Schwarzlaan

Sinds donderdag 3 maart 2022 is Laren een straat rijker die vernoemd is naar Henriette Polak-Schwarz. Zij was één van de drijvende krachten achter de oprichting van het Rosa Spier Huis. In het bijzijn van nabestaanden van mevrouw Polak-­Schwarz onthulde wethouder Ton Stam het straatnaambord, de Henriette Schwarz­laan. Ook Herold van de Berg, directeur van het Rosa Spier Huis, en toekomstige bewoners van de straat waren bij de onthulling aanwezig.

Foto: In 1970 reikte Prins Bernhard de Zilveren Anjer uit aan Henriette Antoinette Polak–Schwarz.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 161 [2022-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Bep (G.L.) De Boer

Op de plek van de onthulling, ter hoogte van Esseboom 2, heeft ruim 50 jaar het Rosa Spier Huis gestaan. In 2019 verhuisde dit naar de Hector Treublaan. Op de oude locatie worden momenteel 8 woningen gebouwd, gelegen aan een brede laan waar ook nog enkele fraaie bomen worden geplant. De laan is een zijweg van de Esseboom en is ontstaan door een herindeling van het terrein.

Met de keuze voor deze straatnaam heeft het college recht willen doen aan de historie van de locatie en eren ze de vrouw die de oprichting van het Rosa Spier Huis mede mogelijk heeft gemaakt en zo is er een blijvende herinnering aan al haar inspanningen, aldus wethouder Stam.

Henriette Antoinette Polak–Schwarz, dochter van de fabrikant Levi Schwarz en Rebecca Vles, werd op 7 november 1893 te Zutphen geboren. Ze was getrouwd met de jurist en filosoof Leo Polak die in de Tweede Wereldoorlog om het leven werd gebracht in concentratiekamp Sachsenhausen. Zelf wist zij de oorlog te overleven en werd ze na de oorlog actief binnen het Humanistisch Verbond. Zij was o.a. kunstbeschermster en mecenas die sociale en culturele initiatieven stimuleerde. Ze organiseerde kamerconcerten, lezingen en discussieavonden. Ze was bevriend met harpiste Rosa Spier, wier droom het was om een veilige haven voor oudere kunstenaars te creëren, waar zij konden wonen en blijven werken. De realisatie van deze droom is voor een groot deel te danken aan de inspanningen van Henriette Schwarz. Zij bracht een groot deel van het benodigde geld voor de realisatie van het Rosa Spier Huis bijeen. Ook stelde zij voor om de nieuwe uitwijkhaven voor oudere kunstenaars en wetenschappers de naam van haar vriendin Rosa Spier te geven. Zij wordt wel ‘de moeder van het Humanistisch Verbond’ genoemd vanwege haar (ook financiële) bijdrage aan de totstandkoming van deze vereniging op humanistische grondslag.

Zij overleed in 1974 op 80-jarige leeftijd in Amsterdam.