Expositie van krijt tot aquarel

Expositie opgetekend aan Laren met tekeningen, druktechnieken en aquarellen van de kunstcollectie van gemeente Laren in het Gemeentehuis Laren van 6 augustus t/m 9 oktober 2007.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 101 [2007-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Vooruitlopend op de komende Mauve-feesten in september en als hommage aan het van oudsher kunstenaarsdorp Laren wordt vanaf 6 augustus 2007 werk uit de gemeentelijke kunstcollectie tentoongesteld dat als hoofdthema ‘Laren’ omvat.

Ditmaal zijn er geen olieverven uit het depot gehaald, maar worden uitsluitend kunstwerken op papier getoond. Deze werken, bestaande uit diverse krijttekeningen, houtskooltekeningen, pentekeningen, litho’s, etsen, gravures, één houtsnede en vele aquarellen, worden meestal voor het publiek aan het oog onttrokken vanwege de kwetsbaarheid. Tekeningen e.d. zijn namelijk zeer gevoelig voor licht en vocht. Daarom is er op deze expositie ook gekozen om de lichtspots zó op te stellen dat er een diffuus licht ontstaat, maar er nog voldoende is om de werken te kunnen bekijken.

Vele boerderijen en vergezichten die betrekking hebben op Laren in het verleden en heden passeren de revue op deze expositie. En zijn op diverse manieren uitgebeeld door de betreffende kunstenaars. Een van de bekende kunstenaars Toon de Jong (1879-1978) is goed te herkennen aan zijn romantische manier van werken. De ‘afgeronde’ vormen en de duidelijke dieptewerking door gebruik van dunne en dikkere lijnen zijn Toon’s handelsmerk en leiden o.a. tot dat romantische gevoel, terwijl de minder bekende Johan Briedé (1885-1980) meer de nauwkeurigheid van weergave van de “werkelijkheid” nastreefde, hier uitgevoerd in potlood.

Spotprent Hilversumseweg

Hans Houtkamp (1943) heeft in opdracht van de gemeente Laren ook enkele kunstwerken gemaakt met als onderwerp bekende monumenten zoals “De Warrekam” en straatjes in Laren. De werken, o.a. krijt in combinatie met gewassen inkt, zijn op een vlotte manier uitgevoerd waarbij het onderwerp goed herkenbaar blijft. U treft deze ook op de expositie aan.

Verder komt u op deze expositie de volgende namen tegen: Anton Mauve (1838-1888), Cornelis Vreedenburgh (1880-1946), Willem van Nieuwenhoven (1879-1973), Co Breman (1865-1938), Herman Kruyder (1881-1935), S.E. Kneppelhout (1889), Maurits van der Valk (1857-1935), Kees van Urk (1895-1976), Pieter Jelle Troelstra (1891-1979), J.W. Kiesewetter (1883-1951), Paul Bodifee (1866-1938) en ook (latere generatie) Willem van Nieuwenhoven (1913-1989, zoon van Willem), J. Uriot (1916?), Hans Almekinders (1937), Ariën van Waterland (1934), Anita van den Berg (-), Marianne A. Giltay-Piëll (-) en C.W.A. (Kees) Kerkhof (1955).

Jong Toon de – Boerderij van Kees Calis

U zult merken dat deze expositie niet chronologisch is opgebouwd, maar wel zodanig opgesteld, dat de werken, ondanks dat deze uit verschillende tijden kunnen stammen, puur op basis van “sfeer” goed bij elkaar passen. Het geeft een beeld van Laren zoals het was en ook zoals het her en der nog is.

Om u alvast in de”sfeer” te brengen van het Laren, is er bij binnenkomst tegenover de receptie een maquette geplaatst waarin de jaren 20 weer beleefd kunnen worden. Weer terug in de tijd.

Op die plek kunt u de kunstenaar Cornelis Vreedenburgh zien aquarelleren in de entourage van die jaren, werkend aan de aquarel ‘De tol bij St. Janskerkhof’. De aquarel die u als eerste tegenkomt op de expositie.

Tolhuis Hilversumseweg, nu Geologisch Museum

Het toeval wil dat ook deze maand in Stadsmuseum Woerden (geboorteplaats van Cornelis Vreedenburgh) vanaf 14 juli jl. een semi-permanente tentoonstelling is ingericht van het werk van Vreedenburgh in een zaal. In de loop van de tijd zullen deze werken afgewisseld worden door andere werken van Vreedenburgh. In de expositieruimte bij het trappenhuis (voormalige ingang) wordt ook ruimschoots aandacht besteed aan de diverse technieken die gebruikt werden (en worden) zoals etsen e.d. Zo kunt u er achter komen hoe bijv. een ets tot stand komt. Bij de tentoongestelde kunstwerken in de vitrines zoals een pentekening en een aquarel zijn ook de materialen opgesteld die toebehoren aan de betreffende techniek.

Buiten de vitrines worden ook twee (schilders-)ezels getoond die voor een verschillende doeleinden gebruikt werden (worden).

Gemeentehuis, Laren
Eemnesserweg 19,1251 VL Laren NH