Esseboom

STRATEN, LANEN, WEGEN, PARKEN, KAMPEN, HOFJES EN PADEN IN LAREN

De Esseboom vinden we tussen de Houtweg en de Werkdroger. De naam ­Esseboom was een idee van mevrouw C.E.M. Biesbroeck-Majoor, zij zat voor de KVP (­Katholieke Volks Partij) in de gemeenteraad van Laren van 6 september 1966 tot 1 september 1970. Zij vertelde dat er vroeger in de akkers een grote es (niet te verwarren met de esdoorn) stond, dus zou Esseboom wel een leuke naam zijn. Hier ging de raad mee akkoord en zo kwam de straat aan haar naam.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 157 [2021-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Bep (G.L.) De Boer

Waar de Esseboom nu ligt, waren vroeger akkers. Aan de Esseboom nummer 2 werd in de jaren zestig van de vorige eeuw een woon- en werkcentrum gebouwd voor kunstenaars en wetenschappers. Dat was naar een idee van harpiste Rosa Spier (*7-11-1891). Zij had ideeën om een woongemeenschap te stichten waar oudere kunstenaars en intellectuelen elkaar kunnen inspireren. Het in 1969 gerealiseerde appartementen-complex bood plaats aan 73 bewoners en gemeenschappelijke voorzieningen. Het complex werd in een paviljoen-achtige vorm ontworpen door bureau Goldschmidt & Verbruggen; de tuin werd ontworpen door Mien Ruys. Helaas mocht Rosa Spier de opening zelf niet meer meemaken. Zij overleed op 8 juli 1967 en werd begraven op de begraafplaats Driehuis-Westerveld (Velsen). Dat het huis er is gekomen is voor een groot deel te danken aan haar vriendin Henriëtte Polak-Schwarz. De officiële opening vond plaats op 11 oktober 1969 en werd verricht door hare Excellentie mw. Dr. M.A.M. Klompé, minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk.

Na de opening hebben er vele bekende Nederlanders gewoond, zoal o.a. acteur Kees Brusse, graficus Maurits Escher, acteur Johnny Kraaijkamp sr, schrijver Jef Last, tekenaar Marten Toonder en nog vele anderen. Tussen 2018 en 2019 werd een nieuw Rosa Spierhuis gebouwd op het terrein van villa ‘Langewyne’ aan de Hector Treublaan 97. Op 11 oktober 2018 bestond het Rosa Spierhuis 50 jaar.

Inmiddels is het complex aan de Esseboom afgebroken en rest een enorme bouwput waar momenteel villa’s worden gebouwd.

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Wikipedia; ‘Burgemeesters en Raadsleden’ van Ernst Wortel.