Een verkeerszondaar, ruim 100 jaar geleden

De 23-jarige Pieter Adolf van Oosterwijk Bruijn uit Amsterdam reed met zijn automobiel op de 2e augustus 1904 het dorp Laren binnen. Hoe hard hij reed weet ik niet maar de rijksveldwachter Gerrit Bitterling hield hem aan.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 99 [2007-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep De Boer

Hij reed volgens de veldwachter veel te hard, want hij reed met zijn automobiel harder ‘dan een paard in zijn gewone stap’. Pieter Adolf kreeg een proces verbaal en hij moest zich voor deze ‘misstap’ verantwoorden op 8 oktober 1904 in een ‘Openbare Terechtzitting van den Heer Rechter in het Kanton Hilversum in het Gerechtsgebouw aan de Neuweg’.

Wat een tijd! Uit de dagvaarding van de 26e september 1904 van ‘den Heer Ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij het Kantongerecht te Hilversum.