Dorpsnieuws: voorhuis commercieel verhuurd

Ondanks initiatieven van de raadsleden Van Hest (CDA) en Janssen (Larens Behoud) is het voorhuis door de gemeente niet bestemd voor de kunst in ons dorp. Het voorstel van beide raadsleden kon niet rekenen op een meerderheid. Het initiatief heeft er echter wel toe geleid dat, na een jaar van onzekerheid, daarmee werd besloten dat het voorhuis niet zou worden verkocht. In dat opzicht heeft hun initiatief toch tot winst geleid, aangezien enkele raadsleden een jaar eerder nog voor verkoop waren van dit unieke gemeentebezit.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 91 [2005-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Tijdens de raadsvergadering van 23 februari is besloten dat het voorhuis van de Lindenhoeve commercieel zal worden verhuurd als kantoorruimte. De opbrengst zal 40.000 euro per jaar bedragen, waarmee de kosten van restauratie en onderhoud zijn gedekt. In onze optiek is daarmee de sociale huurprijs die de Historische Kring betaalt voor het achterhuis dan ook de komende periode gegarandeerd. De nieuwe huurder heeft een huurperiode van 5 jaar met een, optie voor nogmaals vijf jaar.T wee jaar voor het opzeggen van het  contract, dus uiterlijk in 2013, zal de gemeenteraad de zeggenschap krijgen het voorhuis zijn  woonbestemming terug te geven. De nieuwe huurder is een makelaarskantoor, dat thans is gevestigd aan de Brink.