De St. Jansbasiliek heeft weer een orgel

Na een periode van ongeveer 30 jaar heeft de R.K. St. Jansbasiliek weer een orgel. Eerste Pinksterdag 19 mei 2002 is het orgel feestelijk ingezegend en ‘s middags ingewijd met een geweldig orgelconcert.

Foto: Het nieuwe orgel in de St. Jansbasiliek

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 80 [2002-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Door Gerda Meulenkamp

Het orgel komt oorspronkelijk uit de parochiekerk van de H. Willibrordus buiten de Veste in Amsterdam en is gebouwd door de Amsterdamse orgelbouwer P.J. Adema & Zonen in 1890. Begin twintigste eeuw breidde de orgelmaker het instrument uit met een nieuw “open” front naar een ontwerp van architect Jan Stuyt, die zich sterk liet beïnvloeden door de Amsterdamse School. Het orgel is aangepast aan de behoefte van de St. Jansbasiliek. In het front staat het oude beeld van St. Jan de Doper uit de Waterstaatskerk. Ook werd er een frontlijst voorzien van de tekst van de hymne tot Sint Jan, de patroonheilige van de basiliek. Over een paar weken zal het St. Janslied vast nog feestelijker klinken onder begeleiding van het nieuwe orgel dan voorheen. De geschiedenis van het orgel staat beschreven in een prachtige kleurenfolder, die is verzorgd door Leo Janssen. Deze is verkrijgbaar in de St. Janskraam op 23 juni.