Column van de voorzitter (kwartaalbericht 98)

Het decembernummer nodigt altijd uit om terug te blikken. We hebben dit jaar een goed bezoek gehad aan ons Historisch Centrum, niet zozeer in de enorme aantallen als in 2005, maar wel in de vragen die aan de Historische Kring Laren werden gesteld. De Larense geschiedenis leeft! Verschillende bezoekers waren bezig of zijn een onderzoek gestart naar een Larens onderwerp, van de geschiedenis van de Larense Schaakclub (die dit jaar overigens 100 jaar bestaat) tot jazz in Laren.

NB: de in dit artikel genoemde expositie en uitnodiging zijn uiteraard niet meer van toepassing.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 98 [2006-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Karel Loeff

Ook werd veel onderzoek gedaan naar de eigen woning en straat. Dat dit laatste leeft was te merken op de autoloze zondag in Laren, toen de Kerklaan werd afgesloten en daar een gezellig buurtfeest werd gehouden. Uit mijn verhaal over de historie van de straat kwamen veel reacties. Ook de avond over het Wapen van Laren, gehouden in de vernieuwde Prinsemarij, was een groot succes. Bijna 70 bezoekers luisterden ademloos naar Herman Pleij, die ook de humoristische kant van onze historie deed inzien. Na een verkooptentoonstelling van Larense kunstenaars deze maand in het Historisch Centrum is de Lindenhoeve op zaterdag 23 en zaterdag 30 december gesloten. We starten op 6 januari met een nieuwe expositie: “Volksverhalen van vroeger, verteld door oudere inwoners van Laren en Blaricum”. Wij nodigen u graag uit voor de opening op deze zaterdag en hopen vanaf 14.00 uur tevens de beste wensen te mogen uitwisselen voor het nieuwe jaar.