Ook daar zijn wij natuurlijk bij!

De Stichting Oude Landbouwgewassen Laren (S.O.L.L) zet zich in om restanten van de oorspronkelijke engen, meer dan 10 ha, te gebruiken waarvoor deze vroeger bedoeld waren. Doordat de akkers merendeels solitair gelegen zijn, is de bewerking arbeidsintensief. Er wordt veel werk door vrijwilligers verricht. Een aantal van die vrijwilligers was recent in het nieuws, via de website larensbehoud.nl. Jan Bon (83), Jaap Calis (75) en Jan van den Brink (een stuk jonger) waren druk met oogsten, geweldig!

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 145 [2018-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bas Holshuijsen

Op zondag 26 augustus viert de S.O.L.L het oogstfeest van 13:00 tot 16:00 uur op de akker aan de Drift waar u op unieke wijze kennis kunt maken met verschillende producten van Larense bodem, zoals Larens Saison Bier van Sint Jans Rogge, gebrouwen door de Gooische Brouwerij. Deze rogge is een bijna vergeten gewas, met een lange Gooische geschiedenis. Of heerlijke mosterddressing, gemaakt met Larense mosterd en Gooise honing. Natuurlijk zijn er ook weer de aardappelen die ter plaatse worden gerooid en dan zelf kunnen worden geraapt.

Diverse lokale verenigingen en ambachten zijn tijdens het oogstfeest aanwezig, waaronder de Vereniging van Bijenhouders, de Larense molen, Museum Hofland, Vrienden van het Gooi, de Stichting Stad en Lande van Gooiland (beheert het unieke archief van de Erfgooiers en tracht de geschiedenis van de Erfgooiers levend te houden), het Papagenohuis en het Goois Natuur Reservaat. Enkele kunstenaars, leden van de Stichting Kunst in Laren, gaan schilderen en beeldhouwen. Emilie Lindenbergh gaat tekenen met kinderen. Er worden poffertjes gebakken, er is ijs van ‘De Hoop’ uit Blaricum en de ‘Klepperman van Elleven’ biedt een klassiek muzikaal accent. Ook ganzenhoeder Jurgen met zijn vermakelijke, eigenwijze en aandoenlijke groepje ganzen geeft weer acte de présence. Net als de Historische Kring Laren. We ontmoeten u graag op dit traditionele feest!

Ook in september is het feest in Laren, waarbij het vrijwilligerswerk, de dorpscultuur en het verenigingsleven centraal staan. Op vrijdagavond 7 september biedt de gemeente Laren de jaarlijkse vrijwilligersavond aan, om de vrijwilligers te bedanken voor hun inzet en haar waardering te tonen voor fantastische inzet die zij bieden. Iedereen in Laren die vrijwilligers­werk doet is van harte uitgenodigd deze avond bij te wonen. De avond begint om 20.00 uur en wordt gehouden in het Brinkhuis. Aanmelden is niet verplicht, maar wordt
wel op prijs gesteld. U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar abijleveld@versawelzijn.nl met daarin vermeld de naam van de vrijwilligers­organisatie en de namen van de vrijwilliger(s).

Open Monumentendag 2018 staat in het teken van het thema ‘In Europa’.
Ook Laren doet zaterdag 8 september mee aan Open Monumentendag. In een aparte folder die bij het Larens Journaal zal worden ingesloten, gaat de Historische Kring Laren in op dit thema, door te kijken naar processies in Europa. Meer in het bijzonder de Sint Jansprocessie. Voor meer informatie over het thema en het programma mag ik u wel verwijzen naar bedoelde folder. Voor degene die deze niet heeft ontvangen, liggen nog een paar exemplaren in de Lindenhoeve. Via onze website: www.historischekringlaren.nl kunt u een digitale versie downloaden. Natuurlijk kunt u de activiteiten, die door de Historische Kring Laren worden georganiseerd, ook via de sociale media volgen: www.facebook.com/HistorischeKringLaren.

Het weekend wordt op zondag 9 september afgesloten met de INmarkt. Larense/Gooise verenigingen, clubs en organisaties presenteren zich van 12.30 tot 16.30 uur op de activiteitenmarkt met een stand, een optreden of een activiteit. Versa Welzijn organiseert de activiteitenmarkt dit jaar in de tuin van het Brinkhuis, het Hart van Laren, met podiumoptredens in het Brinkhuis. Ook zullen er demonstraties zijn van o.a. de brandweer. Verder is er een springkussen en kinderen kunnen worden geschminkt. Ook daar zijn wij natuurlijk bij. Kom gezellig naar onze kraam!

Column van de voorzitter