Column ‘Bol An’ over Muziekvereniging Sint Jan

Dit jaar bestaat muziekvereniging Sint Jan 100 jaar. De champagne stond zaterdagmiddag klaar in de Historische Kring Laren waar een erg aardige tentoonstelling werd geopend door loco-burgemeester Peter Calis en klarinettist Ben van Deursen.

De wethouder en het erelid – al 64 jaar een stuk ‘levende geschiedenis’ die 16 van de 23 dirigenten meemaakte en – met of zonder pet- speelde in 4 uniformen, trakteerden de aanwezigen op een digitaal jubileum concert, dat oorspronkelijk was bedoeld als Nieuwjaarsconcert in Singer Laren, maar jammergenoeg door strenge coronamaatregelen niet door kon gaan en zondag 13 februari online werd opgenomen in studio Concordia te Bussum.

Aanstekelijk op deze video het dirigentendebuut van burgemeester Nanning Mol die -met baton- kordaat St.Jans nieuwe eeuw insloeg met Johann Strauss’ Radetzkymars al was hij finalist in het televisieprogramma ‘Maestro’.

15 oktober 1922 werd het R. K. Muziekgezelschap St. Vitus opgericht door postbode Lammert van der Veer, groentehandelaar Dirk de Boer en Kapelaan Uijttewaal. De katholieke ‘koper’ fanfare was onderdeel van het jongenspatronaat en werd door de kerk gezien als roomse tegenhanger van de al bestaande ‘Larensche Harmonie’ (1909). Ergo, de pastoor deed zijn uiterste best katholieken te bewegen over te stappen. Zelfs Lammerts broer die dirigent was bij de ‘Larensche’. Eenmaal los van het patronaat werd de naam in 1933 R.K. Muziekgezelschap St. Jan.

Na afloop werden door bestuurslid Hein Schimmel en Ben van Deursen herinneringen – met vele foto’s in de vitrines- opgehaald zoals de oprichting van de meisjesdrumband (1962) en de tien jaar eerder onovertroffen boerenkapel ‘De Dorsvlegels’, wijd en zijd bekend door de hilarische optredens van dirigent Berend Gerstekorrel, die weliswaar geen noot kon lezen, maar de mensen al dansend en gekke bekken trekkend vermaakte. Hoogtepunt was ook het 70-jarig bestaan met een buitenconcert op het Brinkje. Voor zo’n kleine duizend man werd voor de basiliek een uitvoering gegeven van Tsjaikovski ‘s spektakelstuk ‘Ouverture 1812’ onder leiding van Nico Schimmel aan het eind begeleid door de klokken van de basiliek, geluid door Bart Krijnen van de Klepperman. Daarnaast waren er voor de finale bij de Hilversumse schutterij en Vestingmuseum Naarden forse rookwolken en kanongebulder besteld. Helaas begaf de walkie-talkie-verbinding het met de toren en eindigde ‘De muzikale verbeelding van de Russische overwinning op Napoleon’ vol gebeier, chaos, rook en gebulder tot hilariteit van het publiek vele maten te vroeg.

Gevoel voor creativiteit en kwaliteit kwam bijzonder naar voren in de samenwerking met componist Joop Stokkermans, ‘de Mozart van de lichte muziek’. Hij componeerde voor de muziekvereniging ‘de Laren suite’ met hem zelf achter de vleugel en Nico voor het orkest. Een juweeltje!

Op de kleurrijke expositie is er ook ruimte ingeruimd voor de plakboeken van een van de trouwste ere-leden, de in 2019 overleden Thony van der Wardt. Ik heb nog een foto van haar dat ze in de Sint Jansprocessie doorweekt van de regen onder het plastic haar klarinet bespeelt. De Sint Janstraditie waaraan de eeuweling altijd haar medewerking verleent, net zoals op 4 mei waar de taptoe, de ‘last post’ inmiddels door Kim, de 3e generatie Schimmel, wordt geblazen. Of bij de intocht van Sinterklaas. Laren kan trots zijn op deze 27 muzikanten onder leiding van Marco de Jong, Van harte!

Leo Janssen – Lees hier de originele column

De tentoonstelling is iedere zaterdagmiddag te bezoeken tussen 14.00-16.00 uur in de Lindenhoeve, burg. van Nispenstraat 29