Buurke-plaquette

Op 10 juni bood Boedelmakelaar Eric Branger een gipsen plaquette aan van Geert Buurke die gemaakt is bij zijn 25-jarig jubileum als eigenaar van Hotel Hamdorff.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 137 [2016-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, met dank aan Douwe van Linge!

Buurke, die het hotel in 1928 overnam van Jan Hamdorff, heeft meer dan 25 jaar de leiding gehad. De plaquette werd in 1953 (waarschijnlijk door het personeel) in opdracht gemaakt. Zijn zoon Johan (geboren 1907) had de dagelijkse leiding. Zoon Jasper had de dagelijkse leiding in Gooiland. Ook Kasteel de Hooge Vuursche behoorde bij het horeca-bezit van de familie. Deze familie die ruim veertig jaar Hamdorff ‘bezette’ en het door de moeilijke jaren dertig en de oorlogsjaren wist heen te loodsen, heeft veel betekend voor Laren. In de Lindenhoeve was nog niet zo lang geleden een film met interview te zien van mevrouw Buurke. (U kunt daar altijd naar vragen!).

Een foto in de tuin van Hamdorff met rechtsvoor Johan Buurke. De foto dateert ergens tussen 1946 en 1950.
Foto ter beschikking gesteld door Douwe van Linge

De plaquette riep veel herinneringen op. Drie kleindochters van Geert Buurke leven nog en zij deden kond van hun verhaal. Douwe van Linge van de sociëteit Jan Hamdorff (in 1959 door Johan Buurke geïnitieerd) speelde vroeger met deze -toen kleine- meisjes en wist veel te vertellen. In de pers werd gesproken over ‘buste van Jasper Buurke’, dat is dus pertinent onjuist!

Door het mooie gebaar van boedelmakelaar Eric Branger gaan er weer een paar historische deuren open: Jan Hamdorff was 50 jaar eigenaar en de familie Buurke ruim 40. Waarschijnlijk heeft er een bronzen plaquette in de hal van Hamdorff gehangen.
Wij beloofden Sociëteit Hamdorff om de plaquette in haar komend lustrumjaar te mogen lenen! Iedere zaterdagmiddag is de Lindenhoeve open van 14.00-16.00 uur. Daar kunt u de plaquette van dichtbij zien!