Biezem-medewerkers aan het woord

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 99 [2007-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Ik ben Nora Dikstaal, 76 jaar en voel me nog steeds jong genoeg om geregeld te werken. Ik ben al sinds de opening van de Biezem in 1972 als zwemonderwijzeres werkzaam. Eerst als oproepkracht, later in gewone dienst. Ik heb in mijn leven allerlei werkzaamheden verricht waaronder het beroep van röntgenlaborant. Het leukste van mijn werk is altijd nog het zwemles geven aan kinderen en volwassenen. Echt vervelend is het dat je soms, en eigenlijk steeds vaker, met publiek te maken krijgt dat zich gewoon onbeschoft gedraagt tegen andere bezoekers of personeel. Vroeger ging alles er wat gemoedelijker aan toe, ook de collega’s hadden meer tijd en aandacht voor elkaar. Mijn wens zou zijn om terug te gaan naar de sfeer van vroeger; maar dat klinkt zo oud!

Ik ben Cees Bruins, 60 jaar oud. Ik werk bij de Biezem sinds februari 1981 als aanvoerder van het receptiepersoneel. Bovendien ben ik ‘supervisor’ over de horeca. Daarvoor heb ik ook de nodige vakdiploma’s behaald. Ik ben voor mijn ‘Biezemtijd’ o.a. werkzaam geweest in de lichtreclame. Het leuke van mijn werk is de omgang met mensen in alle soorten en maten. Het is leuk om hen van dienst te kunnen zijn. Het vervelendste vind ik de arrogantie van sommige stereotype gooische typetjes. Zo’n 20 jaar geleden waren het voor ons in het zwembad de ambtelijke molens die vaak behoorlijk stroef konden lopen. Maar wij bliezen allemaal hard en daardoor liepen de molens uiteindelijk wel door. De laatste jaren draaien de molens, maar ons wordt te weinig verzocht om te helpen blazen.

Mijn naam is Annemieke van Riet. Ik ben getrouwd en heb een zoon. Ik ben 46 jaar; en werk alweer 26 jaar bij Sportcentrum de Biezem als zwemonderwijzeres en ploegchef. Ik heb een poosje gestudeerd aan de academie voor lichamelijke opvoeding, maar heb ook bij bakkerij Wassenaar gewerkt. Lesgeven aan kinderen en volwassenen is voor mij het leukste wat er is. Daarnaast help ik de bedrijfsleiding graag bij verschillende administratieve werkzaamheden. Heel in het begin deed ik ook kassawerk, maar daar komt nu niets meer van. Wat ik echt vervelend vind is dat we soms een paar honderd bezoekers in huis hebben, maar dat een groepje van een stuk of tien ‘klieren’ de gezellige sfeer voor publiek en personeel kan verzieken ! Vroeger, dat klinkt wel erg oud, voelde het werken bij de Biezem aan als een knus en gezellig familiebedrijf. iedereen voelde zich verantwoordelijk voor alles. Nu het allemaal groter is geworden, wordt alles logischerwijs zakelijker en daardoor minder gemoedelijk. Eigenlijk is dat jammer!

Ik ben Ilse de Goede. Ik ben 52 jaar. Van de 35 jaar dat de Biezem bestaat heb ik alleen de eerste zes maanden gemist. Ik ben zwemonderwijzeres, ploegchef en plaatsvervangend bedrijfsleidster. Voordat ik bij de Biezem kwam heb ik 2 jaar gewerkt als administratief medewerkster bij de Enkabe. Het lesgeven is mijn lust en m’n leven. Gewoon jong en oud leren zwemmen, maar ook het geven van aquajogginglessen en trimzwemmen. Omdat ik al zo lang bij de Biezem werk is het leuke dat ik nu kindertjes op zwemles krijg van ouders die ik zwemmen heb geleerd ….. toen zij nog kindertjes waren. De meeste herken ik direct. Naast dit werk ben ik verantwoordelijk voor het maken van de personeelsroosters. En dat is vaak een hels karwei!
Waar ik me mateloos aan kan ergeren is het ‘gemak’ waarmee tegenwoordig de eigendommen van het zwembad of van andere bezoekers worden vernield of gestolen.En dat het eigenlijk niet meer anders kan dan alles te bewaken en te registreren met TV-camera’s. Alles bij elkaar hoop ik dit werk nog heel veel jaren te mogen blijven doen, vooral als het buitenbad open is en het zonnetje lekker aan de hemel staat; en er een hoop gezellige mensen komen zwemmen.

Mijn naam is Rick Hoogendijk. Ik ben geboren in 1968, mijn leeftijd is 38 jaar jong. Vanaf januari 2006 ben ik als bedrijfsleider in sportcentrum de Biezem werkzaam. Direct na mijn studie heb ik een aantal jaar in het buitenland gewerkt. Na terugkomst in Nederland ben ik als teamleider in het ‘de Mirandabad’ in Amsterdam gaan werken. Naast mijn werk in Amsterdam heb ik mijn Master Sport Management behaald. Tot nu toe heb ik in de Biezem al veel leuke momenten meegemaakt. Hieronder vallen onder meer de activiteiten die we voor onze gasten hebben georganiseerd en nog gaan organiseren, zoals bijvoorbeeld het waterskiën in het buitenbad, maar ook het samenwerken met een voor mij nieuw team collega’s en bestuur. De goede contacten met de gemeente voor alle voorbereidingen die te maken hebben met de realisatie van een nieuw peuterbad.
Uiteraard zijn er ook minder leuke kanten aan het werk. De veelvuldige ongevraagde telefoontjes van advertentieverkopers voor dubieuze folders is er hier één van. Mijn wens ten opzichte van het werken in de Biezem is dat we er met z’n allen in slagen om van de Biezem een nog levendiger en bruisend sportcentrum te maken.