Akkerweg

Tussen het Schoolpad en het Jagerspad vinden we in Laren de Akkerweg. Vroeger, maar dat is al weer heel lang geleden, waren hier akkers. Hier verbouwden de boeren hun rogge, gerst of aardappelen. Later werden hier huizen gebouwd. In die huizen hebben ook weer veel mensen gewoond. Ook mensen met aanzien. Mensen met bijzondere beroepen en zakenmensen.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 153 [2020-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep (G.L.) De Boer

Zo woonde in 1910 hier op nr. 20 Willy van Schoonhoven van Beurden, de kunstschilder. Ik maak maar wat sprongetjes in de tijd. In 1927 woonde op nr. 12 de heer Boer, agent van brandverzekering ‘Mij Holland’. In 1933 maakte mevrouw Van de Bos op nr. 16 patronen op maat voor dames- en kinderkleding. En op nr. 18 was in 1935 Pension ‘Cosy Corner’. Op nr. 11 hielp de heer Kieft je in 1935 van je kwalen af met heilgymnastiek of massage.

Om te vergelijken met de huizenprijzen van nu, in 1941 werd een woonhuis met schuur en tuin aan de Akkerweg verkocht voor f 6.590. Dat zal nu wel anders zijn.

In 1941 woonde op nr. 5 de heer Niland, hij was directeur van de Vaktekenschool. En het hoofd van de Gooische school, de heer Haverhals woonde in 1951 op nr. 6.

Dan maken we een sprong naar 1972. Toen werden in de Feestweek Int. Skelterraces gehouden door de ‘Kennemer Carting Club’. Dat was heel spectaculair. Het parcours ging over de Akkerweg, het Schoolpad, de Jagersweg en het Jagerspad.

En in 1979 werden hier TV-opnamen gemaakt over het boek van Willie van Hemert, ‘Het dagboek van een herdershond’. Eerst waren er opnamen op de Barbiersweg bij de woning van raadslid Piet Hilhorst en daarna werden opnamen gemaakt aan de Akkerweg. Hier waren opnamen van een begrafenisstoet. Later werden er ook nog opnamen gemaakt aan de Nieuwlarenweg.

Niet alles wat hier gebeurde en wie hier in het verleden woonde heb ik kunnen vinden en beschrijven. Toch heeft de Akkerweg, wat mij betreft, een leuke historie.

Bron: Laarder Courant De Bel; foto’s archief auteur.