Op zoek naar herinneringen aande Larense jaren van Gravin van Bylandt

De heer Jan Maarten Koeman stuurde ons het volgende bericht: De Gravin van Bylandt Stichting in Den Haag gaat dit voorjaar ter gelegenheid van haar jubileum een boek uitgeven over haar oprichtster, Marie Alexandrine Otheline Caroline Gravin van Bylandt (1874-1968).

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 168 [2024-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

De Stichting mist nog wetenswaardigheden over de periode 1945-1968. De gravin woonde toen op de Neuhuysweg 8 te Laren, samen met drie ‘hofdames’. Over haar Larense jaren is vrijwel niets bekend. De Stichting vond wel een brief van haar in het Nationaal Archief, waarin ze op 20 december 1945 schrijft: “Ik popel om U te zeggen hoe héérlijk ik het hier vind!! Het huis is allergezelligst, en de omgeving buitengewoon aantrekkelijk & ‘picturesque’. Wij ontdekten een Hagenaar dicht bij ons gehuisvest: de vroegere restaurateur van het verdwenen Roomhuis, later Château Bleu. Een aardig persoon; bij hem gebruiken wij ons middagmaal in een afzonderlijk vertrek. Zijn establishment ‘Het Witte Huis’ genoemd, is maar een paar passen verwijderd. Een buitengewoon aangename oplossing en vereenvoudiging op velerlei punten!”

Persoonlijk herinner ik me nog dat ik met mijn vader maaltijden bracht naar haar huis en ik dan ook even op schoot mocht/moest zitten. Maar meer weet niemand te vertellen, tot nu toe.
Zie ook: www.bylandtstichting.nl.

Oproep

Zijn er lezers die herinneringen hebben aan het huis op de Neuhuysweg 8? Kinderen van leveranciers, tuinmannen, buren, of leden van de Nederlands Hervormde kerk? Graag wil de stichting (en de redactie van uw Kwartaalbericht) meer weten over de freule destijds in Laren. U kunt uw reactie sturen naar de stichting aan:

Alies Pegtel: info@aliespegtel.nl
of Jan Maarten Koeman:
janmaarten.koeman@planet.nl.

www.wittehuislarenblog.wordpress.com

Hopelijk kan deze oproep uitmonden in een leuk artikel voor ons historisch Kwartaalbericht.