90 Jaar MCC: de eerste 5 jaar

In Kwartaalbericht 157 wordt in het 2e artikel over 90 jaar MCC De eerste 5 jaar verteld hoe de mondorgelclub begint met 14 jongens onder leiding van Broeder Sebastianus. In dat artikel gaan we in op de ontwikkelingen waaruit al snel duidelijk wordt dat het mondorgelclubje een fundament legt voor een muziekvereniging van formaat. Hieronder treft u extra beeldmateriaal aan bij dit artikel (met toelichting).

Het volledige artikel is voorlopig alleen als gedrukt exemplaar te lezen en zal pas in een later stadium aan deze website worden toegevoegd. Losse nummers zijn bij de HKL te koop.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 157 [2021-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Kapelaan Mentink en de oprichting op 17 oktober 1931

De Mondorgelclub Crescendo wordt opgericht op 17 oktober 1931. Het initiatief komt van Kapelaan W.A. Mentink, de leiding komt in handen van broeder Sebastianus. De naam voor de mondorgelclub wordt bedacht door bakker Piet Bierlaagh.

Kapelaan W.A. Mentink staat op deze foto achteraan: 3e van rechts.
Deze foto is genomen tijdens de opening van de RK Meisjesschool aan de Kerklaan in 1931.
De foto wordt beschreven in het artikel Het wel en wee van een school in oorlogstijd: Kwartaalbericht 115 [2011-1]

Broeder Sebastianus van 1931 tot 1934

Broeder Sebastianus leidt de mondorgelclub vanaf de oprichting tot aan de zomer van 1934. Zijn taak wordt overgenomen door Philibert – Broeder Philibertus zoals de meesten hem kennen. Van broeder Sebastianus zijn niet veel foto’s bekend.

1935 IJsselstein – de stap naar landelijke bekendheid

Het concours in IJsselstein is voor MCC zeer succesvol. Het maakt de weg vrij voor deelname aan grotere en belangrijker concoursen en het promoveren van de 4e afdeling naar -uiteindelijk- de ere afdeling.

Het eerste jubileum in 1936 – helpt u ons?

In het artikel tonen we een groepsfoto van MCC en we zijn nog op zoek naar namen bij de gezichten. Hieronder treft u de foto aan met en zonder nummers. Als u meent een naam te weten bij een of meer van de nummers dan horen we dat heel graag van u!

Groepsfoto op 17 oktober 1936 – klik op de foto om deze uit te vergroten
Nu met nummers bij de gezichten – weet u namen?

Muziek-phenomeen Wil de Valk schrijft muziek voor MCC.

Al in de oorlog begint Wil met het componeren van muziek. Direct na de oorlog wordt meer van zijn muziek gebruikt.

In de eerste twintig jaar van de mondorgelclub Crescendo is de mondharmonica het centrale instrument. In de 30’er jaren begint MCC met het spelen van bestaande muziek in een beperkt aantal partijen, ondersteund door tamboers en bazuinblazers. In de 2e helft van de 30’er jaren waagt MCC zich aan moeilijker composities en maakt daarmee veel indruk bij het publiek – en bij de jury’s tijdens concoursen. In de oorlog begint Wil de Valk met het schrijven van eigen muziek voor de club. Zijn eerste compositie Juniorenmars wordt met veel enthousiasme ontvangen. Hij zal daarna nog veel muziek voor de club schrijven. In de kranten spreekt men van het Wonderkind of de jeugdige musicus. Wil de Valk is 18 jaar als zijn eerste compositie in gebruik wordt genomen Later maakt hij muziek in wel 6 verschillende partijen.

Correctie Kwartaalbericht 156: niet Trossingen maar Mannheim.

Op de cover van het kwartaalbericht 156 staat een groep MCC’ers boven op de puinhopen in een stad in Duitsland. In het artikel wordt uitgelegd dat de jongens zich herinneren dat ze in Trossingen aankwamen (1952) en daar puinhopen aantroffen. Maar dit verhaal kan niet kloppen. Immers is in het gebied Wurttemberg in Zuid-Duitsland niet gebombardeerd: dus er waren dan ook geen resten van bombardementen in Trossingen. De foto op de cover lijkt genomen te zijn onderweg tijdens een pauze in Mannheim.

MCC onderweg naar Trossingen – pauze in Mannheim