Uit de oude doos

Uit één van de eerste nieuwsbrieven die de Historische Kring in 1981/1982 naar de leden stuurde.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 153 [2020-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Het wapen van Laren

Het gebeurde, jaren geleden, bij de tapijtfabriek Van den Brink en Campman bij het ontwerp van een nieuw tafelkleed. Men had besloten hierin het wapen van Laren te verwerken, en was reeds met de voorbereidingen begonnen, toen de tekenaar op een gegeven moment begon te twijfelen of het nu een gewone S of een omgekeerde moest zijn. Er werd over gediscussieerd met als gevolg, dat men naar het gemeentehuis zou gaan om te informeren naar het ware wapen.

Op het gemeentehuis aangekomen werd er aan het loket geklopt en deed de ambtenaar van de burgerlijke stand, in die tijd de heer A. Meulenkamp, het loket open. Op onze vraag naar het wapen verwees hij ons naar het einde van de gang, waar het wapen aan de deur prijkte. Dus toch een gewone S.

Tijdens de terugtocht naar de fabriek kwamen wij tot een mooie ontdekking, namelijk deze: Daar onze tafelkleden dubbel geweven werden, dat wil zeggen, twee kleden met de binnenkanten tegen elkaar, die later doorgesneden werden, was het gevolg, dat het wapen van Laren altijd goed zou staan, dus één gewone S, de andere daarentegen altijd andersom. In die wetenschap, dat we het altijd goed zouden doen, zowel voor vóórstanders als tegenstanders, hebben we er hartelijk om gelachen.

Bep (G.L.) De Boer