Oplossing houten schildjes

In Kwartaalbericht 153 las ik een berichtje over houten schildjes. Als ik de namen voorzichtig ontcijfer lees ik R.(E.M.) v.d. Brink, Gerard Hofstee, K. van Huystee e.a. Dit heeft ongetwijfeld met de oude garde van de Parcival-verkennersgroep te maken. Volgens mij zaten deze plankjes op een wandbord in hun hoofdkwartier, spijkergaatje, en daarop kon je dan lezen wie er wat voor verkennersinsigne had gehaald. R. v.d. Brink en Gerard Hofstee waren kennelijk ‘Kroonverkenner’ en …Frijters en ‘onleesbaar’, hadden de ‘Rood-Witte koorden’. Veel animo was er kennelijk voor de insignes ‘Wielrijder’ en ‘Kok’. ‘Woudloper’ of ‘Houthakker’ was kennelijk ook iets wat schoenmaker De Wit kon bekoren. R. Beer had iets met het insigne ‘Imker’. T. Heester? Was kennelijk de enige echte Timmerman in de groep. Leuk en heel bijzonder! Ik hoop dat er nog meer komt, want het verdient zeker een bijzondere plaats in het Historisch Centrum.

Willem Smit

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 154 [2020-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.