Lotgevallen van de jeugdige Joodse bewoners van de Bergstichting in de bezettingstijd

De Bergstichting werd in 1909 opgericht door Albert Sally Berg, voor voogdijkinderen en kinderen uit noodlijdende gezinnen. Op 7 april 1943 werden de bewoners van deze instelling gedeporteerd. In het digitale archief van de Bel vonden we bovenstaand bericht, zoals gepubliceerd op 22 juli 1947. Al op 11 juni 1945 vonden de eerste oorlogpleegkinderen weer onderdak in de Bergstichting. In 1965 werd de instelling gesloten.

Foto: Het gebouw van de Bergstichting te Laren met de heer A.S. Berg, circa 1915

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 107 [2009-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.